جستجو

نقد و بررسی تخصصی و مقایسه A13 و M22

نقد و بررسی تخصصی و مقایسه A13 و M22

گوشی‌های اقتصادی سامسونگ در کنار میان‌رده‌های این برند پرفروش‌ترین مدل‌های بازار جهانی را تشکیل می‌دهند. گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ سعی دارند تا با طراحی زیبا، دوربین خوب، مشخصات معقول و مقاومت در برابر گرد و غبار و آب، برتری خود را به رخ رقبا بکشند. در حالی که گوشی های سامسونگ سری M بیشتر بر روی سیستم پردازشی و باتری‌های قدرتمند و حجیم متمرکز هستند. در این مقاله به مقایسه A13 با M22 می‌پردازیم تا شما بتوانید مدل مناسب کاربری و مطابق سلیقه خود را در میان این دو محصول انتخاب کنید.

 

مقایسه مشخصات glaxy A22 با Galaxy A13

 

بررسی و مقایسه مشخصات فنی A13 با M22

 

مقایسه A13 و M22 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گوشی گلکسی M22 را در سپتامبر 2021 و گوشی گلکسی A13 را کمتر از یکسال بعد از آن در تاریخ مارس 2022 معرفی کرده است و برخلاف گوشی‌های حال حاضر در سری A و M که از شباهت بسیاری برخوردار هستند، این دو گوشی از نظر ظاهر و طراحی متفاوت هستند. گوشی M22 به نسبت A13 ابعاد کمی جمع و جورتری دارد و اندکی سبک‌تر است. در مقابل گوشی A13 طراحی جدیدتری دارد که به صورت معمول در محصولات سری A این برند مشاهده می‌شود. در نمای رو به رو هر دو گوشی از یک نمایشگر با ناج دوربین سلفی قطره‌ای بهره می‌برند. در حقیقت تفاوت این دو مدل در قاب پشتی و به‌خصوص در قسمت دوربین است، جایی که M22 از یک ماژول مربعی شامل چهار لنز دوربین به همراه یک فلاش LED بیرون و زیر آن و A13 از یک ماژول دوربین چهارگانه + فلاش LED که مستقیماً در حفره‌هایی درون قاب پشتی قرار گرفته،‌ استفاده می‌کنند. گفتنی است A13 تنها مدل سری A سال 2022 است که اجزای دوربین اصلی آن مستقیماً درون حفره قاب گوشی قرار گرفته و سامسونگ آنها را بر روی جزیره برجسته قرار نداده است. همچنین قاب پشتی A13 صاف و یکدست است و به جز دوربین تنها لوگو سامسونگ در قسمت پایین و وسط آن دیده می‌شود؛ اما قاب پشتی M22 از بافت و الگویی راه راه مانند برخوردار است.

 

مقایسه گلکسی A13 و گلکسی M22

 

مقایسه A13 با M22 از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش در دو گوشی A13 و M22 موضوع مقایسه جالبی است و سامسونگ نمایشگر هر کدام را در برخی بخش‌ها تقویت کرده است. گوشی گلکسی A13 از یک پنل 6.6 PLS-LCD و گلکسی M22 از پنل 6.4 اینچ SuperAMOLED بهره می‌برند. تا اینجای کار برتری از نظر کیفیت تصویر با M22 است و A13 از نظر قطر و ابعاد برتری دارد. در ادامه متوجه می‌شویم نمایشگر A13 با نرخ نوسازی 120 هرتز و رزولوشن FHD+ تجربه کاربری روان‌تری در مقایسه با نمایشگر 90 هرتز M22 و رزولوشن HD+ ارائه می‌دهد و در این قسمت تا حدودی توانسته عدم استفاده از پنل سوپرآمولد را جبران کند. ضمناً مشخصات لایه محافظ نمایشگر M22 مشخص نیست؛ اما گلکسی A13 از محافظت توسط لایه گوریلاگلس 5 برخوردار است که برای یک گوشی در این قیمت مناسب است و یک مزیت به شمار می‌رود.

 

مقایسه گلکسی A13 با گلکسی M22

 

تفاوت A13 و M22 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

سامسونگ مدتهاست با طراحی رابط کاربری OneUI و ارائه آپدیت‌های منظم و طولانی برای آن به یکی از برترین و قابل اعتمادترین تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه در زمینه نرم‌افزاری تبدیل شده است. هر دو گوشی مورد بحث با آخرین نسخه اندروید و رابط کاربری در سال تولید خود روانه بازار شدند و امکان به‌روزرسانی‌های اصلی و امنیتی برای هر دو آنها وجود دارد. گوشی M22 به صورت پیش‌فرض با اندروید 11 و گوشی A13 با اندروید 12 عرضه می‌شوند. اما از آنجایی که هر دو گوشی از میزان و بازه زمانی پشتیبانی نرم‌افزاری یکسانی بهره می‌برند، گوشی A13 به دلیل جدیدتر بودن و ارائه با اندروید یک نسخه بالاتر، از برتری و وضعیت بهتری بهره می‌برد که می‌تواند در انتخاب آن توسط کاربران مؤثر باشد.

 

مقایسه سیستم عامل A13 با M22

 

پردازنده A13 قوی‌تر است یا M22 ؟

گوشی Galaxy M22 از تراشه 12 نانومتری Helio G80 مدیاتک استفاده می‌کند و این تراشه از یک پردازنده اصلی هشت هسته‌ای شامل 2 هسته 2.0 گیگاهرتز با معماری Cortex-A75 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز با معماری Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 تشکیل می‌شود. در مقابل گوشی A13 از تراشه جدیدتر 8 نانومتری Exynos 850 شامل پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (4x2.0 GHz Cortex-A55 + 4x2.0 GHz Cortex-A55) به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G52 بهره می‌برد. هر دو محصول توان پردازشی و گرافیکی نسبتاً یکسانی را ارائه می‌دهند، اما حداقل روی کاغذ گلکسی A13 کمی شرایط بهتری دارد؛ هر چند کاربران اغلب به جای تراشه‌های اختصاصی اگزینوس سامسونگ تمایل بیشتری به تراشه‌های مدیاتک و کوالکام نشان می‌دهند و این ممکن است برگ برنده M22 در بخش پردازشی باشد.

 

مقایسه سخت افزار گلکسی ام 22 و گلکسی ای 13 سامسونگ

 

مقایسه عملکرد باتری و شارژ دهی A13 و M22

در چند سال گذشته سامسونگ نیز مانند دیگر برندهای مطرح از باتری‌های حجیم‌تری 0در محصولات خود حتی در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی استفاده می‌کند. به همین جهت در هر دو گوشی A13 و M22 نیز شاهد استفاده از باتری قدرتمند 5000 میلی‌آمپرساعت استفاده کرده است. ماندگاری شارژ باتری هر دو محصول خوب و قابل توجه است؛ اما میزان آن در گوشی M22 مقداری بیشتر است. باتری گوشی M22 حدود 25 ساعت وب‌گردی،     30 ساعت پخش ویدیو و 38 ساعت مکالمه در شبکه LTE را ارائه می‌دهد. این مقادیر در گوشی A13 با بیش از 20 ساعت وب‌گردی و 54 ساعت مکالمه LTE برابر است. همچنین M22 با پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات به جای 15 وات گوشی A13 توانسته برتری خود را حتی بیشتر حفظ کند.

 

مقایسه a13 با M22 از نظر باتری و توانشارژ

 

تفاوت عملکرد دوربین های سامسونگ A13 و M22

گوشی گلکسی A13 از یک ماژول چهارگانه شامل سنسور واید اصلی 50 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f1.8، سنسور الترا واید 5 ، ماکرو 2 و تشخیص عمق 2 مگاپیکسل به همراه سنسور سلفی 8 مگاپیکسل استفاده می‌کند. در مقابل گوشی گلکسی M22 نیز به دوربین چهارگانه از سنسور اصلی 48 مگاپیکسل با گشودگی f2.0 و لرزشگیر اپتیکال OIS، سنسور الترا واید 8، ماکرو 2 و تشخیص عمق 2 مگاپیکسل مجهز شده است. تصاویر دوربین اصلی هر دو گوشی در نور روز یا شرایط نور کافی کیفیت، جزئیات و شارپنس خوبی دارند و خروجی این دوربین‌ها متناسب با قیمت این دو محصول است. البته انتظار ما نیز می‌بایست از دوربین یک گوشی اقتصادی منطقی باشد و دقت داشته باشیم عملکرد دوربین در نور کم افت می‌کند. دوربین‌های سلفی نیز معقول و معمولی هستند و دوربین سلفی این دو گوشی بیشتر برای انجام تماس ویدیویی مناسب هستند؛ لازم به ذکر است دوربین سلفی M22 رزولوشن و وضوح و دوربین A14 گشودگی دیافراگم بیشتر و بالطبع دریافت نور بهتری دارد.  تمامی سنسورهای اصلی دوربین پشت و دوربین‌های سلفی قادر هستند تا با کیفیت 1080@30fps فیلمبرداری کنند؛ اما ویدیوهای خروجی M22 به دلیل برخورداری از لرزشگیر اپتیکال ثبات بسیار بالاتری دارند.

 

 

 

بررسی امکانات A13 و M22

در خصوص سایر قابلیت‌ها، هر دو گوشی A13 و M22 از مشخصات تقریباً یکسانی برخوردار هستند. از میان ویژگی‌‌های این دو محصول می‌توان به بلوتوث نسخه 5.0، شبکه Wi-Fi دوبانده، حسگر اثرانگشت ادغام شده با دکمه پاور دستگاه، برخورداری از جک صدای 3.5 میلی‌متری برای هدفون، درگاه USB-C 2.0، حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 و پشتیبانی از اسلات اختصاصی کارت حافظه همزمان با دوسیم‌کارت اشاره کرد.

 

مزایای گوشی A13

  •        طراحی جدیدتر و به‌روزتر
  •        نرخ نوسازی 120 هرتز و رزولوشن FHD+ صفحه نمایش
  •        سیستم عامل و رابط کاربری پیش‌فرض جدیدتر
  •        شارژدهی بالای باتری

 

معایب گوشی A13

  •        استفاده از پنل IPS به جای SuperAMOLED
  •        قدرت پردازشی محدود (البته متناسب با قیمت دستگاه)
  •        رزولوشن پایین دوربین سلفی
  •        عدم برخورداری از شارژ سریع

 

مزایای گوشی M22

  •        صفحه نمایش SuperAMOLED
  •        استفاده از پردازنده معقول مدیاتک
  •        لرزشگیر اپتیکال OIS دوربین اصلی
  •        باتری قدرتمند با شارژدهی بالا | پشتیبانی از شارژ سریع

 

معایب گوشی M22

  •        عدم برخورداری نمایشگر از نرخ نوسازی 120 هرتز و رزولوشن FHD+
  •        سیستم عامل و رابط کاربری قدیمی‌تر
  •        عدم برخورداری از حافظه داخلی UFS

 

ارزش خرید کدام گوشی بیشتر است ؟

هر دو گوشی گلکسی A13 و M22 در بازه قیمتی مشابهی قرار دارند و با توجه به این موضوع که هر کدام از مزایا و معایب متفاوتی بهره می‌برند انتخاب بین این دو محصول کار سختی است و به شدت به سلیقه و نیاز کاربر بستگی دارد. به صورت کلی گوشی‌های اقتصادی مخصوص کاربرانی است که قصد یا امکان هزینه بالایی برای خرید گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده را ندارند. همچنین در رنج قیمتی مشابه برخی رقبای چینی امکانات بعضاً بهتری را ارائه می‌دهند؛ اما کاربرانی که به سراغ گوشی‌های اقتصادی سامسونگ می‌آیند اغلب به طراحی به نسبت زیبا، کیفیت ساخت و قابل اتکاء بودن محصولات این برند و پشتیبانی عالی و طولانی آنها جذب می‌شوند. با این حال اگر کیفیت صفحه نمایش، تراشه به غیر از اگزینوس سامسونگ، فیلمبرداری ثابت و بدون لرزش و شارژ سریع برای شما مهم است بهترین انتخاب برای شما M22 و اگر ابعاد و نرخ نوسازی تصویر بالای نمایشگر و همچنین طراحی و نرم‌افزار جدیدتر و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تر گوشی برای شما مناسب‌تر باشد؛ انتخاب بهتر برای شما A13 خواهد بود. در صورتی که به جمع بندی نهایی برای خرید گوشی سامسونگ رسیده اید میتوانید به فروشگاه اینترنتی ایکالاتو مراجعه کنید و محصول مدنظر خود را در کوتاه ترین زمان دریافت کنید.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display