جستجو

نقد و بررسی تخصصی؛ مقایسه poco x4 pro با poco x3 pro

نقد و بررسی تخصصی؛ مقایسه poco x4 pro با poco x3 pro

گوشی‌های سری X پوکو میان‌رده‌های زیبا و در عین حال به نسبت قدرتمند این برند هستند که از طراحی متمایز و جوان‌پسند پوکو، مشخصات فنی مناسب و قیمت به صرفه‌ای بهره می‌برند. گوشی Poco X3 Pro که در سال 2021 میلادی عرض شده یکی از محصولات جذاب و محبوب پوکو و شیائومی محسوب می‌شد که در ازای قیمت تقریباً اقتصادی، امکانات بسیار خوب از جمله تراشه‌ای قدرتمند را عرضه می‌کرد. مدل بعدی یعنی Poco X4 Pro در سال 2022 روانه بازار شد و اگر چه در بسیاری از بخش‌ها با پیشرفت و بهبود همراه شده؛ اما هنوز هم نمی‌تواند در بخش تراشه با مدل پیشین خود یعنی پوکو ایکس 3 پرو رقابت کند. در ادامه مقاله به مقایسه Poco X3 Pro و Poco X4 Pro می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

بررسی تفاوت مشخصات گوشی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro

 

مقایسه ابعاد و طراحی ظاهری poco x3 pro و poco x4 pro

گوشی Poco X4 Pro علی‌رغم قطر نمایشگر یکسان، نسبت به نسل قبل از خود یعنی X3 Pro ابعاد جمع‌جورتر و وزن سبک‌تری دارد. این موضوع نشان می‌دهد پوکو ایکس 3 پرو از حاشیه نمایشگر ضخیم‌تر و نسبت صفحه نمایش به بدنه پایین‌تری برخوردار است. همچنین پوکو در هر دو گوشی از جای دوربین سلفی پانج یا حفره‌ای استفاده کرده است. هر چند قاب پشتی و فریم هر دو محصول پلاستیکی است؛ اما از کیفیت خوبی برخوردار است. پوکو X3 Pro در قسمت قاب پشتی از یک ماژول دوربین با چینش X مانند بهره می‌برد. این دوربین روی یک جزیره دایره‌ای قرار گرفته و این جزیره دارای دو سطح است که سطح برجسته شبیه یک دایره با بالا و پایین بریده شده است. قاب پشتی مات است که نوار وسط آن بافتی متفاوت و شفاف دارد. در مقابل پوکو X4 Pro ظاهر خاص‌تر و مدرن‌تری دارد که معمولاً فقط در گوشی‌های این برند دیده می‌شود. جنس پلاستیک بدنه Poco X4 Pro حس گران‌تری را منتقل می‌کند و به راحتی با شیشه اشتباه گرفته می‌شود. چیدمان و ظاهر ماژول دوربین اصلی بسیار شبیه به گوشی Redmi Note 11 Pro 5G است و در حقیقت این گوشی با اختلافی جزئی یک باز طراحی از این گوشی محسوب می‌شود. گفتنی است هر دو محصول از گواهینامه IP53 بهره می‌برند و در مقابل پاشش قطرات آب و باران و همچنین تا حد زیادی در مقابل گرد و غبار مقاومت دارند.

 

مقایسه طراحی پوکو X3 Pro و پوکو X4 Pro

 

مقایسه poco x4 pro با poco x3 pro از لحاظ دوربین های اصلی و سلفی

ماژول دوربین اصلی پوکو ایکس 3 پرو ظاهر شلوغی دارد و هر چند یک دوربین چهارگانه است به دلیل قرار گرفتن فلاش LED در چیدمان لنزها در اولین نگاه به نظر می‌رسد که 5 لنز دارد. این ماژول چهارگانه از سنسور واید 48 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8، سنسور الترا واید 8 مگاپیکسل با زاویه دید 119 درجه، سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل تشکیل شده که با دوربین سلفی 20 مگاپیکسل همراهی می‌شود. در مقابل پوکو ایکس 4 پرو از ترکیب سه‌گانه دوربین اصلی 108/8/2 مگاپیکسل (به ترتیب واید/التراواید/ماکرو) بعلاوه دوربین سلفی 16 مگاپیکسل استفاده می‌کند.

سنسور اصلی دوربین Poco X3 Pro تصاویری خوب با کیفیت، گستره داینامیک، جزئیات و شارپنس مناسب ثبت می‌کند. حالت عکاسی شبانه یا نایت مود این گوشی نیز عملکرد قابل توجه و تصاویر این حالت روشنایی بالا و نویز کمی دارند. همچنین سنسور التراواید این گوشی نیز عملکرد خوبی دارد و رنگ طبیعی و جزئیات و شارپنس مناسبی ارائه می‌دهد؛ هر چند کیفیت آن در نور کم یا هنگام شب به شکل محسوسی افت می‌کند. سنسور ماکرو عملکردی بسیار معمولی دارد و سنسور تشخیص عمق نیز نقش مکمل جهت ثبت تصاویر پرتره دارد. از سوی دیگر گوشی Poco X4 Pro را داریم که سنسور تشخیص عمق آن حذف شده و رزولوشن سنسور اصلی (واید) بهبود قابل توجهی داشته است. تصاویر سنسور اصلی 108 مگاپیکسل در بالاترین سطح این بازه قیمتی قرار دارد و تمامی آیتم‌ها از جمله روشنایی، جزئیات، شارپنس و گستره داینامیکی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند. سنسور ماکرو و الترا واید نیز از مشخصات مشابه با نسل قبلی برخوردار بوده و تغییر خاصی نداشته‌اند.

گوشی پوکو X4 Pro در مبحث فیلمبرداری دوربین اصلی و همچنین رزولوشن دوربین سلفی مشخصات پایین‌تری نسبت به مدل قبلی خود یعنی پوکو X3 Pro دارد و کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی از 4K@30fps به 1080@30fps و رزولوشن دوربین سلفی از 20 به 16 مگاپیکسل کاهش پیدا کرده است. البته فیلمبرداری 4K دوربین اصلی Poco X3 Pro آنقدر که باید و شاید چنگی به دل نمی‌زند؛ هر چند عملکرد لرزشگیر دیجیتالی EIS آن خوب و قابل قبول است. گفتنی است کیفیت فیلمبرداری سلفی هر دو گوشی نیز 1080@30fps است. به صورت کلی در بخش دوربین، پوکو ایکس 4 پرو از مشخصات به‌روزتر و کیفیت بالاتری برخوردار است و برای عکاسی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

 

مقایسه عملکرد دوربین پوکو ایکس 3 پرو با ایکس 4 پرو

 

مقایسه کیفیت صفحه نمایش پوکو x3 و پوکو x4 پرو

هر دو گوشی پوکو X3 Pro و X4 Pro از نمایشگرهای با قطر یکسان 6.67 اینچ و نرخ نوسازی 120 هرتز استفاده می‌کنند. رزولوشن هر دو صفحه نمایش نیز FHD+ برابر با 1080x2400 است. نقطه قوت صفحه نمایش Poco X4 Pro پنل SuperAMOLED آن است که از حداکثر روشنایی عالی 1200 نیت بهره می‌برد. در مقابل پنل IPS گوشی Poco X3 Pro که روشنایی پایین‌تر 450 نیت دارد، از نقاط قوتی نظیر محافظت گوریلاگلس 6 و پشتیبانی از HDR 10 برخوردار است. میزان نرخ نمونه‌برداری لمسی نمایشگر پوکو ایکس 3 پرو 240 هرتز است که در نمایشگر پوکو ایکس 4 پرو به 360 هرتز ارتقا یافته و تجربه کاربری و گیمینگ بهتری را ارائه می‌کند.

 

بررسی و مقایسه نمایشگر poco X3 Pro و Poco X4 Pro

 

بررسی قدرت پردازنده poco x3 پرو و poco x4 پرو

قدرت پردازش قسمتی است که پوکو X3 Pro را در میان تمامی مدل‌های سری X پوکو خاص و متمایز می‌کند. این گوشی از تراشه 7 نانومتری و پرچمدار Snapdragon 860 بهره می‌برد که در این بازه قیمتی بی‌نظیر است. تراشه اسنپدراگون 860 از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل 1 هسته 2.96 گیگاهرتز، سه هسته 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته 1.78 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 640 برخوردار است. از طرفی پوکو در گوشی پوکو x4 Pro به سراغ کوالکام و تراشه 6 نانومتر Snapdragon 695 رفته است. این تراشه میان‌رده از پردازنده هشت هسته‌ای که از 2 هسته 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 619 تشکیل شده و بر خلاف نسل قبلی از شبکه 5G نیز پشتیبانی می‌کند. با توجه به موارد ذکر شده مشخص است که گوشی Poco X3 Pro از نظر قدرت پردازشی در سطح بالاتری از Poco X4 Pro و حتی سری جدیدتر Poco X5 Pro قرار می‌گیرد. البته تراشه در سری‌های پس از X3 Pro در سطح میان‌رده اما جدیدتر با لیتوگرافی، مشخصات بالاتر و پشتیبانی از 5G همراهی می‌شوند، بنابراین انتخاب میان آنها بیشتر به سلیقه و نیاز کاربر بستگی دارد.

 

مقایسه عملکرد پوکو X3 پرو با پوکو X4 پرو

 

مقایسه نرم افزار گوشی های هوشمند شیائومی poco x3 پرو و poco x4 پرو

نرم‌افزار و سیستم‌عامل گوشی از جمله بخش‌هایی است که رابطه مستقیمی با سال عرضه آن دارد و بالطبع در این بخش گوشی Poco X4 Pro در جایگاه بهتری نسبت به مدل پیشین یعنی Poco X3 Pro قرار می‌گیرد. گوشی پوکو X3 پرو با سیستم‌عامل روز سال 2021 اندروید 11 به همراه رابط کاربری MIUI 12 و گوشی پوکو X4 پرو 5G با اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 13 روانه بازار شده‌اند. گفتنی است رابط کاربری پوکو با عبارت MIUI For POCO مشخص می‌شود که تفاوت‌های جزئی با رابط کاربری گوشی‌های شیائومی و ردمی دارد؛ هر چند این تفاوت‌ها خیلی محسوس و مهم نیستند.

 

مقایسه گوشی Poco X3 Pro با Poco X4 Pro

 

مقایسه پوکو x3 pro و پوکو x4 pro از نظر عملکرد و باتری

باتری، سرعت و شارژ سریع گوشی‌های چینی از جمله شیائومی مهمترین مزیت این محصولات محسوب می‌شود. گوشی‌های شیائومی از اقتصادی تا پرچمدار باتری‌های قدرتمندی دارند و از توان شارژ در خور توجه یا اغلب بالایی بهره می‌برند. گوشی Poco X3 Pro از باتری 5160 میلی‌آمپرساعت و توان شارژ 33 وات برخوردار است که در مدت زمان 30 دقیقه 59% و در مدت 59 دقیقه 100% ظرفیت باتری را شارژ کند. از طرفی انرژی گوشی Poco X4 Pro توسط یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعت تأمین می‌شود که توسط شارژر سوپر فست 67 وات، فقط در 22 دقیقه 70% و در 41 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود که بسیار عالی است. یکی دیگر از مزیت‌های گوشی‌های شیائومی عدم حذف شارژر از بسته‌بندی و ارائه آن همراه با گوشی است که با توجه به ترند شدن حذف آداپتور شارژ از جعبه محصولات برندهای مطرح این موضوع نیز یک ویژگی بسیار مثبت به شمار می‌رود.

 مقایسه باتری و شارژ سریع پوکو X3 Pro با پوکو X4 Pro

تفاوت اسپیکر poco x3 pro و poco x4 pro

گوشی Poco X3 Pro جزئی از اولین موج محصولات میان‌رده این کمپانی بود که شیائومی آنها را به اسپیکر استریو مجهز کرد. اسپیکرهای دوگانه و استریو این گوشی هم صدای بلندی تولید می‌کنند و هم در اوج صدا نسبتاً کیفیت را نیز حفظ می‌کند. گوشی Poco X4 Pro نیز از یک اسپیکر استریو مشابه نسل قبلی استفاده می‌کند که کیفیت خوب و یکسانی دارد. در این قسمت هر دو گوشی مشخصات مشابهی دارند و تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد.

 

مقایسه مزایا و معایب پوکو X3 پرو با پوکو X4 پرو

 

مزایای poco x3 pro

  •        صفحه نمایش بزرگ 120 هرتز | پشتیبانی از HDR10
  •        پردازنده پرچمدار در بازه قیمتی میان‌رده
  •        فیلمبرداری 4K دوربین اصلی + سلفی 20 مگاپیکسل
  •        اسپیکر با کیفیت استریو
  •        باتری قدرتمند + ماندگاری شارژ بالا

 

معایب poco x3 pro

  •        وزن و ضخامت نسبتاً بالا
  •        پنل IPS و روشنایی نه چندان زیاد
  •        عملکرد معمولی یا ضعیف سنسورهای فرعی دوربین

 

مزایای poco x4 pro

  •        نمایشگر SuperAMOLED 120 هرتز
  •        سنسور اصلی 108 مگاپیکسل
  •        اسپیکر با کیفیت استریو
  •        باتری قدرتمند + شارژ سوپرفست 67 وات

 

معایب poco x4 pro

  •        عدم پشتیبانی نمایشگر از HDR10
  •        گوریلاگلس 5 به جای 6
  •        سیستم عامل اندروید 11
  •        تراشه نسبتاً معمولی

 

شیائومی poco x3 pro بخریم یا poco x4 pro ؟

در این مقاله به بررسی و مقایسه Poco X3 Pro با Poco X4 Pro پرداختیم و متوجه شدیم برتری اصلی پوکو X3 پرو در این مقایسه تراشه و عملکرد پردازشی استثنایی آن است و اگر قصد اجرای برنامه سنگین یا گیمینگ با گوشی خود را داشته باشید، این گوشی انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود. در مقابل پوکو X4 پرو 5G با مشخصات بهتر در بخش‌هایی مانند طراحی، نمایشگر، دوربین و توان شارژ انتخاب منطقی‌تر و به‌روزتری خواهد بود. البته این گوشی نیز از تراشه میان‌رده برخوردار است و شاید نتواند عملکرد پردازشی در سطح X3 Pro را عرضه کند؛ اما از پس تمامی وظایف به خوبی برمی‌آید و بازی‌های سنگینی چون کال آف دیوتی را نیز با فریم ریت و تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا می‌کند.

 

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display