جستجو

راهنمای فعالسازی دستگاه

 

اجرای طرح رجیستری پس از مدتها به تعویق افتادن اجرا شد. این طرح علاوه بر مزایای فراوان مانند سر و سامان دادن به اوضاع بازار موبایل، حذف تقریباً موفق رویه قاچاق، بهبود اوضاع خدمات پس از فروش و بسیاری موارد دیگر؛ به دلیل روند خاص ثبت و فعالسازی دستگاه‌ها و رویه‌های متعدد برای انواع گوشی بر حسب نوع وارد شدن محصول، مالکیت و ... باعث سردرگمی بسیاری از کاربران می‌شود. این موضوع نیاز به توضیح و آموزش رویه‌‌های این طرح را به امری ضروری تبدیل کرده است و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به بررسی از صفر تا صد فعالسازی دستگاه بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

فعالسازی دستگاه و طرح رجیستری چیست؟

طرح رجیستری (ثبت دستگاه‌‌های دارای سیم‌کارت) با رویکرد مبارزه با قاچاق و ورود غیر قانونی محصولاتی از قبیل گوشی، تبلت، لپ‌تاپ‌های مجهز به سیم‌کارت، کارتخوان‌های بانکی و به طور کلی تمامی دستگاه‌‌های سیم‌کارت‌خور طراحی و اجرا شد. سابقه اجرای این طرح به اواسط سال 1385 باز می‌گردد؛ هر چند در آن زمان این طرح به علت نبود زیرساخت مناسب در اوایل سال 1386 متوقف شد. سرانجام طرح رجیستری گوشی در مهرماه سال 1396 و با مطالعات و بررسی فراوان و ایجاد منابع و زیرساخت‌های مورد نیاز توسط وزارت صمت به اجرا گذاشته شد.

فعال سازی گوشی و دستگاه توسط همتا و طرح رجیستری پدیده‌ای جدید و مختص ایران نیست و تقریباً در تمامی کشورها در حال انجام است. اجری این طرح در ایران بر عهده سامانه همتا است و در این طرح مالک تلفن همراه موظف است تا ظرف مدت یک ماه گوشی یا دستگاه سیم‌کارت‌خور خود را با استفاده از کد فعال‌سازی که در اختیار وی قرار می‌گیرد، در این سامانه ثبت و فعال‌سازی کند؛ در غیر این صورت گوشی یا دستگاه مذکور غیرفعال شده و دیگر قادر به برقراری ارتباط نخواهد بود.

 

ضرورت انجام فرآیند فعالسازی دستگاه (رجیستری دستگاه)

بر اساس طرح رجیستری، فعالسازی دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور مانند گوشی تلفن همراه در سامانه همراه برای ادامه آنتن‌دهی دستگاه در شبکه‌های مخابراتی اپراتورهای موبایل ضروری و الزامی است. بنابراین اگر قصد خرید گوشی موبایل یا تبلت (دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور) را دارید بسیار مهم است که در هنگام خرید ابتدا استعلام اصالت دستگاه و سپس در همان زمان خرید فعال‌سازی گوشی یا تبلت خود در سامانه همتا با استفاده از کد فعال سازی مربوطه را انجام دهید. بدیهی است اگر ظرف مدت 30 روز برای فعال‌سازی دستگاه اقدام نکنید، آنتن‌‌دهی آن قطع و دستگاه در شبکه‌های مخابراتی کشور بلااستفاده خواهد شد.

 

سه روش فعال سازی دستگاه در سامانه همتا

 

فعال سازی دستگاه با سایت سامانه همتا

برایفعالسازی و رجیستری تلفن همراه با استفاده از سایت همتا به نشانی اینترنتی این سامانه www.hamta.ntsw.ir مراجعه و با کد ملی خود ثبت‌نام کنید. سپس با استفاده از آن یا با استفاده از شماره تلفن همراه خود به سایت وارد شوید.

 

 فعالسازی دستگاه در سامانه همتا

 

بعد از وارد شدن به سایت همتا گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را انتخاب کنید. در ادامه اطلاعات درخواستی سامانه از جمله شماره سیم‌کارتی که در گوشی در حال رجیستری قرار دارد، کد IMEI دستگاه و کد فعال‌سازی همتا را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید. در انتها گزینه «فعال‌سازی» را انتخاب کنید تا دستگاه شما در سامانه همتا ثبت شود.

 

بررسی از صفر تا صد فعالسازی دستگاه

 

فعال سازی دستگاه با کد USSD

در این روش می‌بایست با یک سیم‌کارت (ترجیحاً سیم‌کارت خریدار) کد *7777# را شماره‌گیری کنید.

 

رجیستری گوشی

 

سپس عدد مربوط به گزینه فعالسازی را ارسال کنید.

 

رجیستری گوشی و تبلت

 

در این مرحله می‌بایست کد IMEI گوشی که قصد ثبت کردن آن در همتا را دارید، وارد کنید. شما می‌توانید کد IMEI گوشی یا تبلت را از روش‌های مختلفی بیابید. برای آگاهی از این روش‌ها کافی است مطلب «چگونه کد IMEI گوشی را پیدا کنیم؟» را در وبلاگ ایکالاتو مطالعه کنید.

 

فعال سازی گوشی و دستگاه توسط همتا و طرح رجیستری

 

در ادامه شماره سیم‌کارتی که قصد فعال کرد گوشی با آن را دارید، ارسال کنید.

 

فعالسازی دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور

 

در مرحله بعدی باید کد فعالسازی گوشی مذکور را وارد کرده و بفرستید.

 

طرح رجیستری گوشی

 

حالا پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که حاوی شناسه گوشی (IMEI) و شماره سیم‌کارت شما است. این اطلاعات را بررسی کنید و در صورت صحت شماره مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال کنید.

 

فعالسازی و رجیستری تلفن همراه

 

در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیت فعالسازی گوشی مورد نظر دریافت خواهید کرد. همچنین این پیغام برای شماره سیم‌کارتی که با آن فعالسازی دستگاه را انجام داده‌اید نیز ارسال می‌گردد.

 

فعالسازی دستگاه با اپلیکشین همتا

نحوه فعال سازی گوشی با اپلیکیشن همتا، بسیار مشابه با سایت این سامانه است و از گزینههای مشابهی برخوردار است. در این روش نیز می‌بایست ابتدا اپلیکیشن همتا را نصب و سپس به آن وارد شوید. سپس با انتخاب گزینه «فعال‌سازی» و پر کردن فیلدهای مربوطه اقدام به ثبت گوشی و سیم‌کارت مورد نظر در این اپلیکیشن کنید. گفتنی است در  قسمت فعالسازی این نرم‌افزار دو گزینه برای پیدا کردن کد IMEI گوشی تعبیه شده است که شامل «دریافت شناسه من» و «دریافت از طریق بارکدخوان» می‌شود. این دو گزینه در یافتن سریع و آسان‌ کد IMEI گوشی کمک حال کاربران خواهد بود.

 

انرم افزار رجیستری همتا

 

فعال سازی دستگاه‌های غیر فعال شده

همان‌طور که گفته شد هنگام خرید گوشی تلفن همراه باید اطمینان حاصل کنید که نهایتاً تا 30 روز پس از روشن کردن گوشی با سیم‌کارت فعال، آن را در سایت همتا ثبت و فعال‌سازی کنید؛ هر چند مؤکداً توصیه می‌شود این کار را در لحظه خرید گوشی و در حضور فروشنده انجام دهید. با توجه به ماهیت طرح رجیستری در صورتیکه گوشی تا قبل از اتمام بازه زمانی 30 روزه و در مورد مورد گوشی‌های مسافری در لحظه ورود به کشور ثبت نشود، پس از اتمام بازه زمانی و غیر فعال شدن دستگاه متأسفانه امکان فعال سازی گوشی غیر فعال شده وجود نداشته، آنتن‌‌دهی دستگاه قطع می‌گردد و دیگر در شبکه مخابراتی کشور قابل استفاده نخواهد بود.

 

فعال سازی دستگاه‌های کارکرده و دست دوم و انتقال مالکیت

سامانه همتا در مورد گوشی‌های کارکرده توصیه می‌کند که حتماً در زمان خرید گوشی کارکرده و دست دوم آن را انتقال مالکیت داده و مجدداً فعالسازی کنید. انجام رجیستری گوشی هم برای فروشنده و هم خریدار ضروری است؛ زیرا با انتقال مالکیت، فروشنده تملک و تبعات حقوقی را به خریدار منتقل می‌کند و خریدار نیز مالکیت دستگاه خریداری شده را به نام خود درآورده و از سوءاستفاده احتمالی و پیامد‌‌های ناخوشایند آن جلوگیری خواهد کرد.

فرآیند فعال‌سازی و انتقال مالکیت گوشی‌های دست دوم در یک عملیات واحد انجام می‌شود که با انتخاب گزینه «انتقال مالکیت» در سامانه همتا قابل انجام است. پروسه انتقال مالکیت نیز بسیار مشابه پروسه فعالسازی است و همانند فرآیند رجیستری از سه طریق کد دستوری *7777# و اپلیکیشن و سایت سامانه همتا در دسترس کاربران قرار دارد.

 

فعالسازی دستگاه‌های ثبت مسافری

مسافرانی که گوشی را در سفر خارجی خریداری و وارد کشور کرده‌اند، در صورتیکه تمایل دارند پس از 30 روز مهلت طرح رجیستری همچنان به استفاده از گوشی بپردازند، می‌بایست گوشی خود را به صورت «ثبت گوشی مسافری» رجیستر کنند. مراحل این فرآیند به شرح زیر است:

 

نحوه فعال سازی گوشی

 

مرحله اول: اظهار حضوری

مسافران سفرهای خارجی در اولین مرحله می‌بایست گوشی که در خارج از کشور تهیه کرده‌اند را حتماً در مبادی ورودی و الزاماً در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری اظهار کنند. در این مرحله اطلاعات مربوط به مسافر و گوشی یا دستگاه‌ سیم‌کارت‌خور از قبیل شناسه/شناسه‌های دستگاه، مشخصات و کد ملی مسافر، شماره تماس و سایر مشخصات گوشی یا دستگاه‌مورد نظر توسط گمرگ ثبت و سپس تأیید می‌گردد.

 

مرحله دوم: پرداخت عوارض گمرکی

پس از اظهار حضوری دستگاه د گمرک مسافران تا 30 روز فرصت دارند تا با مراجعه به سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرگ به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0 عوارض گمرکی دستگاه مذکور را پرداخت کنند. پس از این مرحله کد فعالسازی دستگاه توسط وزارت معدن، صنعت و تجارت به صورت پیامکی یا در سامانه همتا در اختیار مسافر قرار خواهد گرفت. در انتها مسافر قادر خواهد بود تا با این کد برای فعالسازی و ثبت گوشی مورد نظر در سامانه همتا اقدام نماید.

 

Filters
Sort
display