جستجو

بررسی و مقایسه گوشی سامسونگ M23 و M51

بررسی و مقایسه گوشی سامسونگ M23 و M51

گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سامسونگ از محبوب‌ترین مدل‌های تلفن همراه در این بازه قیمتی محسوب می‌شوند و سامسونگ معمولاً بالاترین تعداد و حجم فروش خود را در این دسته محصولات تجربه می‌کند. طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا، مشخصات مناسب و دوربین با کیفیت باعث شده تا طرفداران گوشی سامسونگ به خوبی از گوشی‌های میان‌رده این برند استقبال کنند. میان‌رده‌های سامسونگ در دو سری A و M به بازار عرضه می‌شوند که گوشی‌های سری A بیشتر بر روی طراحی و دوربین و گوشی‌های سری M بر روی پردازنده و باتری (به طور کلی عملکرد) متمرکز هستند. در این مقاله به مقایسه دو گوشی میان‌رده سری M یعنی گلکسی M51 و M23 می‌پردازیم تا نقاط قوت و ضعف هر کدام را بهتر بشناسیم. شما میتوانید قیمت روز گوشی سامسونگ از انواع سری های آن را در فروشگاه ایکالاتو مشاهده کنید.

 

 مقایسه گوشی گلکسی m23 با گلکسی m51

 

مقایسه مشخصات فنی گوشی M23 و M51 سامسونگ

گوشی M51 در سال 2019 و گوشی M23 در سال 2022 به بازار عرضه شده‌اند و اختلاف ساخت در حدود 3 سال دارند. با مقایسه M23 و M51 سامسونگ متوجه می‌شویم گوشی گلکسی M51 پس از گذشت چند سال هنوز از برتری‌هایی نظیر ابعاد و نوع صفحه نمایش، رزولوشن دوربین اصلی و سلفی و ظرفیت باتری بهره می‌برد. در مقابل گوشی گلکسی M23 در بخش‌هایی مانند پشتیبانی از شبکه 5G و مشخصات فنی از جمله سیستم‌عامل و رابط کاربری به‌روزتر بهره می‌برد. در ادامه برای مقایسه دقیق‌تر مشخصات فنی این دو محصول با ما همراه باشید.

 

مقایسه مشخصات گوشی gALAXY m51 با Galaxy M23

 

همجنین بخوانید: بهترین گوشی های سامسونگ سری M

 

مقایسه طراحی گوشی M23 با M51 سامسونگ

میان‌رده‌های سری M سامسونگ شاید در مبحث طراحی دقیقاً همپای گوشی های سامسونگ سری A این برند نباشند؛ اما از المان‌های ظاهری مشابه با آن برخوردار هستند. فارغ از شباهت طراحی با همتای خود در سری A، این دو مدل از طراحی به نسبت متفاوتی با یکدیگر بهره می‌برند. قاب پشتی در هر دو مدل ساده و خلوت است. لوگو سامسونگ در پایین قاب پشتی و وسط قرار گرفته و ماژول دوربین مستطیلی شکل در سمت چپ بالای قاب جای گرفته است. ماژول چهارگانه دوربین گلکسی M51 تقریبا همسطح بدنه و روی زمینه مشکی رنگ است؛ اما ماژول سه‌‌گانه دوربین گلکسی M23 روی یک جزیره برجسته یکپارچه و همرنگ با قاب پشتی قرار دارد. قاب پشتی گلکسی M23 شکل و شمایل بهتر و مدرن‌تری دارد؛ اما در نمای رو به رو به جای حفره دوربین سلفی از یک ناچ قطره‌ای استفاده شده که به نسبت حفره و پانج طراحی قدیمی‌تری محسوب می‌شود. همچنین حاشیه نمایشگر در M23 بیشتر است و باعث شده نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه کاهش یابد.

 

مقایسه طراحی و ظاهر گلکسی ام 23  با گلکسی ام 51

 

مقایسه رابط کاربری و پردازنده گوشی M23 با M51 سامسونگ

هر دو گوشی Galaxy M51 و Galaxy M23 با اینکه با اختلاف زمانی زیادی به بازار عرضه شدند؛ اما مربوط به دوره‌ای هستند که سامسونگ به استفاده از تراشه‌های اختصاصی خودش در بازه میان‌رده و اقتصادی روی نیاورده بود. گوشی M51 از تراشه اسنپدراگون 730 و گوشی M23 از تراشه اسنپدراگون 750 بهره می‌برند. جدای پشتیبانی M23 از شبکه 5G، هر دو محصول از پردازنده مرکزی با مشخصات یکسان (2 هسته 2.2 گیگاهرتز + 6 هسته 1.8 گیگاهرتز) استفاده می‌کنند. البته معماری تراشه اسنپدراگون 750 گوشی M23 ارتقا یافته و در حقیقت این تراشه نسخه بهبود یافته اسنپدراگون 730 گوشی M51 به شمار می‌رود. همچنین گلکسی M23 به پردازنده گرافیکی Adreno 619 و گلکسی M51 به Adreno 618 مجهز شده‌اند. هر دو تراشه عملکرد فنی، پردازشی و گرافیکی قدرتمند و با ثباتی را ارائه می‌کنند و علاوه بر توانایی انجام تمامی امور، قادر هستند به راحتی از پس برنامه‌ها و بازی‌های سنگین نیز برآمده و اجرای پایداری داشته باشند.

گوشی Galaxy M51 سامسونگ به صورت پیش‌فرض با اندروید 10 روانه بازار شد؛ اما امکان ارتقا به نسخه‌های بالاتر نیز وجود دارد. در مقابل گوشی Galaxy M23 با اندروید 12 و رابط کاربری OneUI 5.1 عرضه شد که تنها یک نسخه از اندروید روز یعنی Android 13 (در زمان نگارش مطلب) عقب‌تر است. در مجموع با توجه به پردازنده جدیدتر و نسخه به‌روز سیستم‌عامل، گوشی M23 گزینه بهتری در بخش پردازشی محسوب می‌شود؛ هر چند به هیچ عنوان نباید M51 را نیز گوشی ضعیفی فرض کرد. از دیگر مشخصات فنی مشترک در هر دو مدل می‌توان به حسگر اثرانگشت کنار دستگاه روی دکمه پاور و بلوتوث 5.0 اشاره کرد. گفتنی است حداکثر حافظه M23 ترکیب 6/128 گیگابایت و حداکثر حافظه M51 ترکیب 8/128 گیگابایت است و این موضوع دست کاربر را برای انتخاب خافظه بالاتر در گوشی M51 باز می‌گذارد.

 

بررسی و مقایسه مشخصات فنی M51 و M23

 

تفاوت صفحه نمایش گوشی M23 با M51 سامسونگ

گوشی گلکسی M23 به نسبت M51 گوشی بسیار جدیدتری محسوب می‌شود؛ اما به هر حال گلکسی M51 یک میان‌رده سطح بالا و گلکسی M23 یک اقتصادی جدید و قدرتمند محسوب می‌شود. این موضوع در بخش صفحه نمایش بیش از هر جای دیگر خود را نشان می‌دهد. گلکسی M51 از نمایشگر 6.7 اینچ SuperAMOLED Plus و گلکسی M23 از یک پنل 6.6 اینچ LCD استفاده می‌کند. هر دو نمایشگر از رزولوشن FHD+ و نسبت تصویر 20:9 برخوردارند. پنل سوپرآمولد پلاس گلکسی M51 کیفیت و روشنایی بسیار بهتری را ارائه می‌دهد و در مقابل پنل LCD گلکسی M23 از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. قطعاً کیفیت تصویر M51 بسیار بالاتر است؛ اما سامسونگ با نرخ نوسازی بالاتر و تجربه کاربری و گیمینگ روان‌تر در صفحه نمایش 120 هرتز M23 سعی داشته پنل LCD آن را تا حدودی جبران کند.

 

مقایسه نمایشگر گلکسی M23 و گلکسی M51

 

بررسی عملکرد دوربین در M23 و M51 سامسونگ

قبل از بررسی عملکرد دوربین این دو محصول اجازه دهید ببینیم ماژول هر کدام از دوربین‌‌ها از چه سنسورهایی تشکیل شده است. گلکسی M51 از یک ماژول چهارگانه شامل سنسور اصلی واید 64 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f1.8، سنسور الترا واید 12 مگاپیکسل با زاویه دید 123 درجه، سنسور ماکرو 5 مگاپیکسل و سنسور عمق‌سنج 5 مگاپیکسل بهره می‌برد. در نقطه مقابل گلکسی M23 به یک دوربین سه‌گانه مجهز شده که از سنسور واید 50 مگاپیکسل، سنسور الترا واید 8 مگاپیکسل با همان زاویه دید 123 درجه و سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل تشکیل شده است. همچنین حداکثر کیفیت فیلمبرداری هر دو دوربین 4k@30fps است. هر دو دوربین در نور کافی و یا نور روز تصاویر و ویدیو‌های قابل قبولی می‌گیرند. سنسور اصلی M51 تصاویر روشن با داینامیک رنج خوب و رنگهای واقعی ثبت می‌کند. کیفیت دوربین الترا واید نیز بسیار خوب است و جزئیات دقیقی ارائه می‌دهد. سنسور ماکرو نیز با اینکه از فوکوس خودکار بی بهره است؛ اما عملکرد قابل قبولی دارد. در مقابل دوربین M23 اگر چه نسبت به بازه قیمتی خود عملکرد خوبی ارائه می‌دهد؛ اما در هر صورت از سطح کیفی پایین‌تری نسبت به M51 برخوردار است. همچنین دوربین‌های الترا واید و ماکرو M23 نسبت به رقیب خود عملکرد ضعیف‌تری دارند و بیشتر برای جور شدن ماژول دوربین سه‌گانه حضور دارند. همچنین دوربین سلفی 32 مگاپیکسل گلکسی M51 جزئیات بالا و عملکرد مطلوبی از خودش نشان می‌دهد که قابل مقایسه با دوربین سلفی 8 مگاپیکسل M23 نیست و در کلاس بسیار بالاتری جای می‌گیرد. گفتنی است دوربین سلفی M51 از فیلمبرداری 4K@30fps پشتیبانی می‌کند و ویدیوهای بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند؛ اما دوربین سلفی M23 تنها با کیفیت 1080@30fps قادر به تصویربرداری است و بیشتر برای مکالمه تصویری و ویدیو کنفرانس مناسب است.

 

مقایسه دوربین گلکسی M23 و گلکسی M51

 

تفاوت باتری M23 با M51 سامسونگ

مقایسه باتری دو گوشی Galaxy A51 با Galaxy A23 شاید هیجان‌انگیزترین بخش این بررسی و مقایسه باشد. گلکسی M23 از یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعت با توان شارژ سریع 25 وات بهره می‌برد. باتری قدرتمند با ظرفیت 5000 یکی از ترندهای روز بازار موبایل است که سامسونگ مانند رقبایش در اغلب مدل‌های محصولات خود از اقتصادی تا پرچمدار به کار می‌برد. باتری گلکسی M23 ماندگاری شارژ بالایی دارد و در استفاده معمولی به راحتی می‌‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد. اگر چه باتری M23 از ظرفیت بالایی برخوردار است و عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد؛ اما گلکسی M51 در بخش باتری یک هیولای به تمام معناست و هیچ شانسی برای M23 باقی نمی‌گذارد.

 گلکسی M51 در میان تمامی محصولات سامسونگ و بسیاری برندهای مطرح دیگر بالاترین ظرفیت باتری معادل 7000 میلی‌آمپرساعت را در اختیار کاربر می‌گذارد که بسیار فوق‌العاده است و با ظرفیت بالای خود می‌تواند در استفاده معمولی تا دو روز شارژ دستگاه را تأمین کند. تنها نقطه ضعف همیشگی در گوشی‌های سامسونگ توان شارژر 25 وات این محصولات است که اگر چه سرعت شارژ پایدار و ایمنی را فراهم می‌کند اما در کنار رقبا به‌خصوص برندهای مطرح چینی حرفی برای گفتن ندارد. محصولات رقبای چینی در این بازه قیمتی و حتی رده اقتصادی از توان شارژ 33، 67 و حتی 120 وات بهره می‌برند که چندین رتبه بالاتر از محصوات سامسونگ قرار می‌گیرند.

 

مقایسه باتری گوشی Galaxy M23 و Galaxy M51

 

عملکرد و کیفیت اسپیکر در گوشی M23 و M51 سامسونگ

گلکسی M51 از یک اسپیکر مونو در قسمت پایینی فریم خود بهره می‌برد. این اسپیکر کیفیت و جزئیات بالایی در پخش دارد اما از نظر قدرت و حجم صدا هنوز جای کار داشته است. گلکسی M23 در مقابل از اسپیکر مونو پایین فریم استفاده می‌کند که بلندی و حجم صدای بالایی دارد ولی در ولوم بالا کیفیت و جزئیات صدای آن افت می‌کند. ضمناً هر دو محصول از خروجی 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری پشتیبانی می‌کنند که این خروجی در هر دو گوشی کیفیت قابل توجهی را ارائه می‌کند.

 

مقایسه ارزش خرید و قیمت گوشی سامسونگ M23 با M51

 هر دو گوشی سامسونگ گلکسی M51 و M23 از طراحی زیبا و کاربر پسند سامسونگ بهره می‌برند. کیفیت ساخت و جنس بدنه این دو مدل بسیار خوب است و در عین سادگی از زیبایی و دوام خوبی برخوردار هستند. گوشی گلکسی M51 در بخش کیفیت نمایشگر، دوربین و باتری امکانات بسیار بهتری را ارائه می‌دهد و گلکسی M23 نیز نرخ نوسازی تصویر بالاتر نمایشگر، تراشه بهینه‌تر و نرم‌افزار به‌روز با آپدیت‌های بیشتر را در اختیار کاربر می‌گذارد. با توجه به اختلاف سال تولید این دو محصول، احتمالاً قیمت گلکسی M51 در صورت موجود بودن به گلکسی M23 نزدیک خواهد بود و کاربر بر اساس نیاز و سلیقه خود می‌تواند یکی از این دو محصول را انتخاب کند. در مجموع به نظر می‌رسد M51 امکانات بیشتری را عرضه می‌کند؛ اما این گوشی قدیمی‌تر بوده و از برچسب قیمتی کمی بالاتر نیز برخوردار است.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display