جستجو

مقایسه گوشی های گلکسی A54 و A53 برند سامسونگ ؛ بررسی همه جانبه

مقایسه گوشی های گلکسی A54 و A53 برند سامسونگ ؛ بررسی همه جانبه

سال 2023 میلادی را می‌توان سال تحول و بازطراحی گوشی سامسونگ سری A دانست که با الهام از سری پرچمدار گلکسی S23 انجام شده است. مدتی می‌شود که سامسونگ دو گوشی از سه‌گانه اصلی میان‌رده سری A یعنی گلکسی A34 و گلکسی A54 را معرفی کرده و هنوز خبری از بزرگترین عضو این سه‌گانه یعنی گلکسی A74 نیست. با توجه به این تأخیر و همچنین بازگشت سری گلکسی FE پس از یکسال غیبت؛ شاید بتوان این نتیجه را گرفت که به دلیل هم‌پوشانی و نزدیکی مشخصات آن با گلکسی A73، این مدل جایگزین آن شده باشد. البته هنوز برای نتیجه‌گیری زود است؛ اما اگر این موضوع درست باشد گلکسی A54 به بالاترین و قدرتمندترین عضو خانواده گلکسی A سامسونگ تبدیل خواهد شد. در این مقاله با مقایسه گوشی Galaxy A54 و نسخه پیشین آن یعنی گوشی Galaxy A53 متوجه خواهیم شد که گوشی جدید چه برتری‌هایی نسبت به مدل قبلی خود دارد.

  

مقایسه مشخصات فنی گوشی A54 و A53 سامسونگ

گوشی‌های میان‌رده برآیندی از مشخصات فنی خوب به همراه قیمت رقابتی به شمار ‌می‌روند و هر دو گوشی Galaxy A54 و Galaxy A53 بهترین مدل‌‌های میان‌رده غول فناوری کره هستند. گلکسی A54 در بخش‌های مختلفی از جمله طراحی و عملکرد شاهد ارتقاء و پیشرفت بوده؛ هر چند همزمان قیمت این محصول نیز نسبت به مدل سال قبل یعنی گلکسی A53 افزایش داشته است. در ادامه مقایسه این دو محصول قصد داریم ببینیم آیا گلکسی A54 به نسبت قیمت و امکانات خود ارزش خرید بالایی دارد و یا مهاجرت از نسخه قبلی (گلکسی A53) به این گوشی تصمیمی منطقی است؟

  

مقایسه طراحی گوشی Galaxy A54 با Galaxy A53 سامسونگ

سرانجام سامسونگ پس از چندین سال تکرار طراحی همیشگی سری گلکسی A، حالا دستی به سر و روی این خانواده میان‌رده محبوب و پرفروش کشیده و مدل‌های جدید 2023 این سری را با ظاهری جدید روانه بازار کرده است. مدل قبلی یعنی گلکسی A53 از همان الگوی همیشگی طراحی به‌خصوص جزیره مستطیلی برجسته دوربین که اغلب در گوشی‌های خانواده گلکسی A شاهد آن بودیم بهره می‌برد؛ اما ظاهر گوشی گلکسی A54 تغییر کرده و گوشی سامسونگ از الما‌ن‌های طراحی پرچمداران سری Galaxy S23 خود در این محصول استفاده کرده است. ماژول چهارگانه دوربین اصلی مدل A53، حالا در گلکسی A54 جای خود را به یک ماژول سه‌گانه داده که به جای قرار گرفتن در جزیره برجسته مستقیماً درون بدنه گوشی تعبیه شده‌اند. بدنه A54 به جای پلاستیک، از شیشه ساخته شده و بله، این درست است که بدنه پلاستیکی A53 اثر انگشت کمتری به خود جذب می‌کرد و وزن کمتری داشت؛ اما شیشه زیبایی ظاهری و حس گران‌قیمت‌تری را به کاربر می‌دهد. بر خلاف قالب پشتی که براق است؛ فریم پلاستیکی A54 رنگ ماتی دارد و این تضاد باعث زیبایی بیشتر و خاص بودن ظاهر محصول شده است. همچنین از خصوصیات مشترک در هر دو مدل می‌توان به استفاده از گوریلاگلس 5 برای محافظت از نمایشگر در پنل جلویی و برخورداری از گواهینامه IP67 (مقاوم در برابر گرد و غبار و ضد آب تا عمق 1 متر برای 30 دقیقه) اشاره کرد. شما میتوانید برای مشاهده قیمت روز گوشی سامسونگ از انواع سری های آن از فروشگاه ایکالاتو دیدن کنید.

 

مقایسه گوشی گلکسی A54 و گلکسی A53

 

مقایسه صفحه نمایش گوشی Galaxy A54 و Galaxy A53 سامسونگ

از آنجایی که سامسونگ یکی از بزرگترین و برترین تولیدکنندگان نمایشگر به شمار می‌رود، گوشی‌های این برند نیز همواره از نظر صفحه نمایش اوضاع خوبی دارند. سامسونگ همیشه با توجه به بازه قیمتی محصولات خود سعی می‌کند بهترین صفحه نمایش ممکن را به کار بگیرد و در گوشی‌های گلکسی A54 و گلکسی A53 نیز تا حد امکان در بخش نمایشگر مایه گذاشته است. هر دو گوشی از صفحه نمایش SuperAMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتز و نسبت تصویر 20:9 برخوردار هستند. قطر نمایشگر 6.4 اینچ گلکسی A54 به نسبت مدل قبلی 0.1 اینچ کوچکتر است، حداکثر روشنایی آن به جای 800نیت، برابر با 1000 نیت بوده و رزولوشن آن در ضلع عمودی صفحه نمایش با 60 پیکسل کمتر برابر با 1080x2340 پیکسل است. نمایشگر گوشی A54 حالا از قابلیت HDR10 پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره شد هر دو محصول از لایه محافظ گوریلاگلس 5 روی نمایشگر خود بهره می‌برند. صفحه نمایش هر دو دستگاه عملکرد بسیار خوبی دارد و اختلاف فاحشی بین این دو مشاهده نمی‌شود؛ هر چند به دلیل حداکثر روشنایی بالاتر، گوشی گلکسی A54 در زیر نور شدید یا نور آفتاب خوانایی بیشتری از خود نشان خواهد داد.

 

مقایسه نمایشگر گلکسی A54 و گلکسی A53

 

مقایسه رابط کاربری گوشی Galaxy A54 و Galaxy A53 سامسونگ

یکی دیگر از نقاط قوت فعلی گوشی‌های سامسونگ آپدیت‌های منظم و نسبتاً طولانی این برند برای محصولاتش است. هر دو گوشی گلکسی A54 و گلکسی A53 چهار سال آپدیت اصلی (به‌روزرسانی اندروید) و پنج سال آپدیت امنیتی را دریافت می‌کنند. در حالی که سامسونگ گلکسی A54 به صورت پیش‌فرض با اندروید 13 و رابط کاربری OneUI 5.0 عرضه می‌شود، گلکسی A53 این سیستم عامل و رابط کاربری را با اولین آپدیت دریافت می‌کند. از این جهت گلکسی A54 با یکسال آپدیت بیشتر انتخاب بهتری در بخش نرم‌افزار و به‌روزرسانی آن به شمار می‌رود. رابط‌های کاربری قدیمی تاچ وایز سامسونگ سنگین و شلوغ بودند؛ اما با آمدن OneUI، رابط کاربری سامسونگ به یک رابط زیبا، سبک، روان و پر از امکانات کاربردی تبدیل شد. جدیدترین نسخه رابط کاربری فعلی سامسونگ یعنی OneUI 5.0 حامل ویژگی‌های اختصاصی اندروید 13 و همچنین قابلیت‌های جذابی است که تجربه دلچسبی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

 

 مقایسه نرم افزار گوشی گلکسی a54 و گلکسی A53

 

مقایسه پردازنده گوشی Galaxy A54 و Galaxy A53 سامسونگ

سامسونگ اغلب در مورد انتخاب تراشه محصولات خود تصمیمات ضد و نقیضی اتخاذ می‌کند. گاهی به سمت استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود متمایل می‌شود و در برخی مواقع از تراشه‌های کوالکام، مدیاتک و ... بهره برده است. از سال 2022 این برند مجدداً شروع به استفاده از پردازنده‌های اگزینوس در اغلب میان‌رده‌های اصلی خود کرده و شاهد حضور تراشه اگزینوس 1280 در گوشی گلکسی A53 و تراشه اگزینوس 1380 در گوشی گلکسی A54 هستیم. این درست است که تمایل غالب در میان کاربران محصولات سامسونک به سمت نسخه‌های مجهز به تراشه‌های تولید شده توسط رقبای سامسونگ است؛ اما گفتنی است اختلاف عملکرد تراشه‌های اگزینوس سامسونگ با رقبا اندک و برای کاربران و کاربری معمولی نامحسوس است. تراشه اگزینوس 1380 نسل جدید اگزینوس 1280 محسوب می‌شود و علی‌رغم اینکه هر دو روی کاغذ از لیتوگرافی 5 نانومتری و پردازنده مرکزی هشت‌هسته‌ای شامل 4 هسته‌ای 2.4 گیگاهرتز با معماری Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی با معماری Cortex-A55 برخوردار هستند؛ اما تراشه اگزینوس 1380 که گوشی Galaxy A54 به آن مجهز شده به جای پردازنده گرافیکی Mali-G68 از گرافیک Mali-G68 MP5 بهره می‌برد و تا 20 درصد عملکرد پردازشی و تا 25 درصد عملکرد گرافیکی بهتری را ارائه می‌دهد که آن را به گزینه بهتری تبدیل می‌کند.

ترکیب حافظه گلکسی A53 از 4/128 گیگابایت و ترکیب حافظه گلکسی A54 از 6/128 گیگابایت آغاز می‌شود و هر دو محصول تا حداکثر حافظه 8/256 گیکابایت را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد گوشی Galaxy A54 حداقل از نظر حداقل حافظه شروع بهتری دارد. همچنین هر دو محصول از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر اپیتیکال و پشتیبانی از شبکه 5G برخوردارند؛ هر چند گلکسی A54 با برخورداری از بلوتوث 5.3 و Wi-Fi 6 در بخش ارتباطی برتری را از آن خود می‌کند.

 

مقایسه مشخصات فنی گلکسی A54 و گلکسی A53

 

بررسی عملکرد دوربین در Galaxy A54 با Galaxy A53 سامسونگ

اگر بخش پردازشی، عملکرد و باتری نقاط تمرکز سامسونگ در محصولات سری M این شرکت باشند؛ طراحی و دوربین قطعاً نقاط مثبت محصولات سری A این برند هستند. گوشی گلکسی A53 از دوربین چهارگانه شامل سنسور واید 64 مگاپیکسل مجهز به OIS، سنسور الترا واید 12 مگاپیکسل ، سنسور ماکرو 5 مگاپیکسل و سنسور عمق‌سنج 5 مگاپیکسل استفاده می‌کند. از طرف دیگر در گوشی Galaxy A54 با حذف سنسور عمق‌سنج با یک دوربین سه‌گانه شامل سنسور واید 50 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز به OIS، حسگر الترا واید 12 مگاپیکسل و سنسور عمق‌سنج 5 مگاپیکسل بهره می‌برد. شاید در نگاه اول دوربین گلکسی A54 به نسبت مدل قبلی یک پسرفت به نظر برسد؛ اما با در نظر گرفتن اینکه دوربین عمق‌سنج حذف شده عملکرد مستقلی نداشته و سنسور اصلی 50 مگاپیکسل استفاده شده در دوربین Galaxy A54 همان سنسور اصلی گوشی پرچمدار Galaxy S23 است می‌توان انتظار عملکرد بالاتری را از دوربین این گوشی داشت.

تصاویر سنسور اصلی 50 مگاپیکسل گوشی Galaxy A54 بالاست و این سنسور در شرایط نوری سخت هم عملکرد بسیار خوبی دارد. کیفیت تصاویر عالی است؛ اما باید در نظر داشت به دلیل ضعیف‌تر بودن پردازنده به نسبت گوشی پرچمدار S23 نمی‌توان انتظار کیفیت مشابه دوربین این پرچمدار را داشت. لنزهای الترا واید و ماکرو از مشخصات و کیفیت مشابه مدل سال قبل یعنی Galaxy A53 برخوردار هستند. زاویه دید دوربین الترا واید 123 درجه بوده و تصاویر کیفیت معقولی دارند که با اندکی ادیت نرم‌افزاری بهبود پیدا کرده‌اند. لنز ماکرو نیز به نسبت و با کمی دقت و پشتکار تصاویر مناسبی ثبت می‌کنند و در کل تصاویر این دو لنز متناسب با بازه قیمت دستگاه است. دوربین اصلی هر دو دستگاه به لطف لرزشگیر اپتیکال در ضبط ویدیو ثبات خوبی دارند و قادر هستند تا کیفیت 4K@30fps فیلمبرداری کنند. همچنین دوربین سلفی هر دو مدل نیز کاملاً یکسان و مجهز به سنسور واید 32 مگاپیکسل است. کیفیت تصاویر این دوربین بسیار خوب و وضوح عکس‌های گرفته شده بسیار بالا بوده و پشتیبانی از قابلیت فیلمبرداری 4K@30fps روی دوربین اصلی آن را به گزینه خوبی برای ضبط ویدیو برای شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص بلاگری تبدیل می‌کند.

 

مقایسه دوربین گوشی گلکسی A54 و گلکسی A53

 

مقایسه باتری گوشی Galaxy A54 با Galaxy A53 سامسونگ

هر دو گوشی گلکسی A54 و گلکسی A53 سامسونگ از ظرفیت باتری و توان شارژ یکسانی بهره می‌برند. چند وقتی می‌شود سامسونگ استفاده از باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت را در محصولات خود فراگیر کرده و حتی مدت‌ها قبل از پرچمداران خود آن را در گوشی‌‌های میان‌رده و اقتصادی به کار برده است. این باتری ماندگاری شارژ خوبی را ارائه می‌کند و با توجه به بهینه شدن پردازنده در گوشی Galaxy A54 به نسبت A53، ماندگاری آن کمی افزایش نیز داشته است. توان شارژ اغلب محصولات میان‌رده سامسونگ از جمله این دو گوشی، 25 وات است. اصولاً توان شارژ پایین محصولات سامسونگ قابل مقایسه با رقبای چینی این برند نیست و شانسی برای رقابت ندارد؛ اما نباید فراموش کرد که شارژ سریع میان‌رده‌های سامسونگ سرعت و پایداری مناسب و ایمنی دارد که عمر باتری این محصولات را افزایش می‌دهد. به صورت کلی ظرفیت باتری و توان شارژ هر دو گوشی یکسان است و اختلاف قابل توجهی با یکدیگر ندارد ولی عدم وجود آداپتور شارژ که ترند این روزهای برندهای مطرح است از نقاط ضعف این دو محصول به شمار می‌رود.

 

مقایسه باتری گلکسی A054 و گلکسی a53

 

مقایسه نقاط قوت A54 در برابر A53

  •        مجهز به آخرین نسخه اندروید به صورت پیش‌فرض و دریافت یکسال آپدیت بیشتر
  •        پشتیبانی نمایشگر از قابلیت HDR10+
  •        طراحی مشابه به پرچمداران | قاب پشت شیشه‌ای
  •        بهینه شدن تراشه و عملکرد بهتر پردازنده و گرافیک
  •        افزایش قابل توجه کیفیت سنسور اصلی دوربین
  •        ارتقاء Wi-Fi به نسخه 6 و بلوتوث به نسخه 5.3

 

مقایسه نقاط ضعف A54 در برابر A53

  •        افزایش وزن محصول
  •        کاهش 0.1 اینچ قطر نمایشگر
  •        حذف سنسور تشخیض عمق و کاهش رزولوشن سنسور اصلی دوربین

 

مقایسه نقاط قوت و ضعف گلکسی A54 و گلکسی A53

 

مقایسه ارزش خرید و قیمت Galaxy A54 با Galaxy A53 سامسونگ

گوشی گلکسی A54 سامسونگ به نسبت مدل‌ قبلی یعنی گلکسی A53، بهبودهای قبل توجهی را تجربه کرده که از جمله آنها می‌توان به بازطراحی مؤثر، کیفیت ساخت و متریال بهتر و بهبودهایی در بخش‌های نمایشگر، تراشه، بلوتوث، Wi-Fi و از همه مهمتر دوربین اشاره کرد. این گوشی ارزش خرید بالایی دارد و هر چد شاید همه کاربران گلکسی A53 را ترغیب نکند؛ اما هنوز گزینه مطلوبی برای مهاجرت از نسخه قبلی محسوب می‌شود. گفتنی است در مورد خرید یک گوشی جدید با توجه به بهبودهای ذکر شده، مدل Galaxy A54 حتی با وجود قیمت بالاتر قطعاً انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display