جستجو

آشنایی با پردازنده اسنپ دراگون

آشنایی با پردازنده اسنپ دراگون

اسنپدراگون (Snapdragon) برندو نام تجاری ثبت شده مربوط به تراشه‌ها (Chipset) و برخی مدل‌های مودم‌ داخلی شرکت کوالکام است. کوالکام یکی از برترین شرکت‌های طراحی و عرضه تراشه موبایل و تجهیزات الکترونیکی، مودم‌های داخلی، بلوتوث، چیپست‌های صدا و قطعات مشابه است که برای مدت‌ها پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین تأمین‌کننده بازار به شمار می‌رفته است. در حال حاضر کوالکام در کنار رقبایی مانند مدیاتک و تا حدودی سامسونگ و اپل عمده سهم این بازار را بر عهده دارند. کوالکام یک شرکت فناوری چند ملیتی اما اصالتاً آمریکایی است که در ژوئیه 1985 و در سن‌ دیگو کالیفرنیا تأسیس شد. در ابتدا کوالکام با خرید و راه‌اندازی ماهواره امنی‌تراکس فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات پیام کوتاه و جی پی اس آغاز کرد. در دهه 90 میلادی به  تولید تجهیزات مخابراتی و شرکت در پروژه‌‌های مشارکتی توسعه نسل‌های متوالی شبکه‌ای مخابراتی اقدام کرد. در حال حاضر فعالیت‌های شرکت کوالکام بیشتر بر روی عرضه تراشه و تجهیزات مربوط به آن متمرکز است که مهمترین آنها پردازنده اسنپدراگون است.

 

چیپست اسنپدراگون چیست؟

تراشه، چیپست یا سیستم روی چیپ (SOC : System On A Chip ) به یک مدار مجتمع گفته می‌شود که تقریباً بیشتر اجزای پردازشی و ارتباطی دستگاه مانند پرازنده، گرافیک، حافظه و برخی درگاه‌ها را شامل می‌شود. چیپست‌ها در مقایسه با مادر برد کامپیوترها که اجزا به صورت مجزا بر روی آن قابل نصب یا تعویض هستند، به صورت یک سیستم ثابت و یکپارچه تولید می‌شود. حجم و اندازه بسیار جمع و جور ، مصرف کمتر و بازده بیشتر انرژی از  خصوصیات تراشه‌ها یا چیپست‌ها (soc) به شمار می‌رود.

همان‌طور که در بالا گفته شد اسنپدراگون نام تجاری چیپست‌های ساخت کوالکام است که در طیف وسیعی از دستگاه‌های دیجیتال به‌خصوص گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها استفاده می‌شوند. معمولاً برخی افراد به طور عام تراشه را نوعی پردازنده در نظر می‌گیرند؛ اما حقیقت این است که پردازنده بخشی از تراشه یا چیپست را تشکیل می‌دهد و تراشه از اجزای مختلفی که پردازنده یکی از آنهاست، تشکیل می‌شود.

 

قویترین چیپست اسنپ دراگون

 

اسنپ دراگون ساخت کدام کشور است؟

مالک تراشه‌های اسنپدراگون شرکت چند ملیتی کوالکام است که دفتر  مرکزی آن در  شهر  سن دیگو کالیفرنیا واقع شده است. اما جالب است بدانید کوالکام مالک، طراح و توزیع‌کننده این تراشه‌ است. در حقیقت کوالکام با استفاده از معماری پایه شرکت مطرح ARM پردازنده و در برخی موارد گرافیک به‌کار رفته در این تراشه‌ها را طراحی می‌کند؛ اما فرآیند ساخت و تولید این پردازنده‌ها توسط شرکت دیگری مانند TSMC تایوان و در برخی مدل‌‌ها توسط سامسونگ عرضه می‌شود. بنابراین اسنپدراگون را می‌توان یک تراشه چند ملیتی با اصالت آمریکایی ساخت تایوان یا کره دانست.

 

خرید و مشاهده قیمت روز گوشی سامسونگ در ایکالاتو

 

معرفی سری پلتفرم های اسنپ دراگون

محصولات و تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام برای استفاده در دستگاه‌ها و مصارف مختلف از انواع و سری پلتفرم‌های متنوعی تشکیل می‌شوند که در ادامه به صورت مختصر با برخی از مهمترین دسته‌بندی‌ها آشنا می‌شویم. لازم به ذکر است مدل‌‌های عنوان شده در این متن آخرین نسخه این تراشه‌ها در زمان نگارش این مطلب هستند و قطعاً در بازار و محصولات آینده با مدل‌‌های جدیدتری جایگزین خواهند شد.

 

قویترین چیپست اسنپ دراگون

 

تراشه اسنپدراگون سری 8

تراشه‌های سری 8 اسنپدراگون قدرتمندترین تراشه موبایلی کوالکام است که در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به کار می‌رود. جدیدترین مدل ارائه شده در این سری تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل اول Snapdragon 8+ Gen 1)) است. این چیپست اسنپدراگون هر کدام از پارامترهای سرعت گرافیک و سرعت پردازش را نسبت به نسل قبلی یعنی اسنپدراگون 8 نسل اول 10 درصد افزایش داده است. حداکثر فرکانس کاری پردازنده اسنپدراگون در این تراشه به 3.2 گیگاهرتز می‌رسد. همچنین این تراشه با فناوری 4 نانومتری ساخته و از یک هسته قوی + سه هسته متوسط و 4 هسته ضعیف‌تر تشکیل شده است. این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 730، مودم 5G، Wi-Fi 6/6E  و فیلمبرداری 8K نیز پشتیبانی می‌کند.

 

پردازنده اسنپدراگون

 

تراشه اسنپدراگون سری 7

تراشه‌های سری 7 اسنپدراگون اغلب در گوشی‌‌ها و تبلت‌های پرچمدار اقتصادی یا میان‌رده‌های رو به بالا دیده می‌شود. جدیدترین مدل این تراشه یعنی اسنپدراگون 7 نسل اول (Snapdragon 7 Gen 1) نیز مانند همتای قدرتمندتر  خود (8 نسل اول) با فرآیند 4 نانومتری و متشکل از هشت هسته با حداکثر فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز ساخته شده است. پشتیبانی از فیلمبرداری 4K HDR و شبکه 5G از خصوصیات مهم دیگر این تراشه جذاب هستند.

 

پردازنده اسنپدراگون

 

برای خرید و مشاهده قیمت گوشی جی پلاس با ایکالاتو همراه باشید!

 

تراشه اسنپدراگون سری 6

تراشه‌های سری 6 اسنپدراگون یک تراشه میان‌رده خوب به‌شمار می‌رود که در گوشی‌های مربوط به همین سطح مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدیدترین نسخه ای تراشه یعنی اسنپدراگون 6 نسل 1 (Snapdragon 6 Gen 1) که مانند مدل‌های قدرتمندتر هم‌نسل خود با فرآیند 4 نانومتری ساخته شده، قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از 5G، Wi-Fi 6E و دوربین‌های 200 مگاپیکسل را به گوشی‌ها و تبلت‌های میان‌رده و خوش‌قیمت خواهد آورد.

 

چیپست اسنپدراگون

 

تراشه اسنپدراگون سری 4

تراشه‌های سری 4 اسنپدراگون که به تازگی آخرین نسخه آنها یعنی اسنپدراگون 4 نسل اول (Snapdargon 4 Gen 1) به تازگی رونمایی شد، بازار گوشی‌های اقتصادی و پایین‌‌رده را هدف گرفته‌اند. فرآیند ساخت این تراشه 6 نانومتری بوده و قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از 5G، نمایشگرهای FHD+ با نرخ نوسازی 120 هرتز و دوربین‌ای 108 مگاپیکسل و بسیاری دیگر از فناوری اسنپدراگون را به گوشی‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت خواهد آورد.

 

 مزایای اسنپدراگون

 

تراشه اسنپدراگون سری W

تراشه‌های سری W اسنپدراگون کوالکام جهت استفاده در گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند طراحی و عرضه می‌شوند. جدیدیترین نسل این سری تراشه یعنی اسنپدراگون W5+ نسل اول با لیتوگرافی 4 نانومتری تا دو برابر عملکرد بهتر و تا 50 درصد ماندگاری باتری بیشتری نسبت به تراشه‌های قبل از خود ارائه می‌‌دهد. جالب است بدانیم تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام تنها محدود به همین دسته‌بندی‌ها نمی‌شوند و انواع دیگری از تراشه‌های این برند وجود دارند که برای استفاده در کامپیوترهای شخصی (سری C)، هدست‌های واقعیت مجازی/افزوده/ترکیبی (سری XR) و همچنین دسته محصولاتی برای استفاده در کنسول‌ای بازی پرتابل یا خودروها یا ... طراحی شده و توسعه یافته‌اند؛ اما پرداختن به آنها در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

 

ویژگی‌های شاخص اسنپ دراگون

در مورد ویژگی‌های اسنپدراگون کوالکام می‌توان به استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری و فرآیند ساخت در روند تولید این تراشه‌ها اشاره کرد. کیفیت ساخت بالای تراشه‌ها و قدرت فوق‌العاده آنها نسبت به رقبای همتایشان زبانزد است. از مزایای اسنپداگون نیز می‌توان به پردازنده‌های اختصاصی AI، مودم‌های 5G اسنپدراگون پیشرفته ساخت خود کوالکام، پشتیبانی از سنسورهای جدید و قدرتمند دوربین، پشتسبانی از نمایشگرهای روز با رزولوشن و نرخ نوسازی تصویر بالا و بسیاری موراد دیگر اشاره کرد.

 

 سر ی پلتفرم های اسنپ دراگون

 

در حال حاضر قویترین چیپست اسنپ دراگون چیست؟

همان‌طور که در دسته‌بندی بالا نیز مشاهده کردید، قویترین چیپست اسنپ دراگون در کلاس گوشی و تبلت؛ تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل اول (Snapdragon 8+ Gen 1) است که از  پردازنده هشت هسته‌ای با یک هسته 3.2، سه هسته 2.75 و چهار هسته 2.0 گیگاهرتزی تشکیل شده است. همچنین این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 730 ، مودم  5Gاختصاصی اسنپدراگون X65 و Wi-Fi6/6E بهره می‌برد.

 

مشاهده قیمت و خرید گوشی آیفون

 

  

اسنپدراگون در چه گوشی‌هایی استفاده می‌شود؟

در پایان گفتنی است، طیف وسیع و تنوع مشخصات فنی و قیمت چیپست‌ های اسنپدراگون کوالکام در کنار کیفیت بالای آنها باعث می‌شود که در بسیاری از گوشی‌های موبایل و تبلت‌های برندهای مختلف جهان استفاده شوند. تراشه‌ای سری 8 و سری 7 این برند بیشترین میزان استفاده در پرچمداران و میان‌رده‌ای رو به بالای برندهای مطرح را دارند تا جایی که سامسونگ با وجود برخورداری از تراشههای اختصاصی اگزینوس خودش، نیمی از پرچمدارانش را با تراشه‌ای کوالکام روانه بازار می‌‌کند. در مورد تراشه‌های سری 6 و 4 اسنپدراگون نیز باید گفت این برند سهم بزرگی از بازار تراشه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی را با برندهایی چون مدیاتک و UniSOC سهیم شده است؛ هر چند به نظر می‌رسد کوالکام قصد دارد با عرضه تراشه‌های جدید سری 6 و 4 و ارائه قابلیت‌های جذاب با قیمت رقابتی، سهم بیشتری از ین بخش بازار به دست آورد.

 
نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display