جستجو

نقد و بررسی تخصصی و مقایسه پوکو X5 پرو با پوکو X4 پرو

نقد و بررسی تخصصی و مقایسه پوکو X5 پرو با پوکو X4 پرو

گوشی‌های میان‌رده پرطرفدار پوکو (زیر برند گوشی شیائومی) یعنی Poco X4 Pro 5G و Poco X5 Pro 5G دو مدل پرو با کمتر از یک سال فاصله متعلق به خط تولید محبوب سری X این برند هستند که هر کدام به نوعی ری-برند گوشی‌های ردمی (دیگر زیر برند شیائومی) به شمار می‌روند. با سرعت گرفتن عرضه مدل‌های گوشی، معرفی مدل جدید پوکو X5 پرو به عنوان جانشین مدل قبلی X4 پرو زودتر از یکسال (حدود 10 ماه) انجام گرفت و در حالیکهX4 Pro نسبت به مدل قبل از خود X3 Pro، از بسیاری جهات یک پسرفت محسوب می‌شد؛ حالا پوکو ایکس 5 پرو آمده تا این روند را معکوس کند. هر چند گوشی Poco X5 Pro در مجموع از سیاست‌های همیشگی و مشخصات طراحی و فنی سری X پوکو فاصله نمی‌گیرد؛ اگر چه بهبودهای این محصول در طراحی، نمایشگر Dolby Vision با توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ، بهبود عملکرد با تراشه Snapdragon 778G 5G و فیلمبرداری 4K کاربر را برای خرید این مدل وسوسه و ترغیب می‌کند. در ادامه به بررسی و مقایسه Poco X5 Pro و X4 Pro 5G می‌پردازیم. همچنین شما در فروشگاه اینترنتی ایکالاتو می‌توانید به‌روزترین مدل‌های گوشی‌ هوشمند از برترین برندها را با گارانتی معتبر خریداری و در محل مورد نظر خود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : مقایسه گوشی a13 با a14

 

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت Poco X5 Pro و Poco X4 Pro

 

در بخش طراحی شاهد استفاده از المان‌های همیشگی سری X پوکو مانند استفاده از متریال با کیفیت، ترکیب رنگ مشکی، آبی و زرد و بخش بزرگ جزیره دوربین در این دو گوشی هستیم. علی‌رغم استفاده از پلاستیک در فریم و قاب پشتی، این بخش‌ها کیفیت ساخت بالایی دارند و حسی شبیه به شیشه و گوشی‌های گران‌قیمت‌تر را منتقل می‌کنند. طراحی گوشی پوکو X4 پرو با الهام از گوشی ردمی نوت 11 پرو و طراحی گوشی پوکو X5 پرو بر پایه گوشی‌های ردمی نوت 12 شیائومی انجام گرفته و این شباهت کاملاً در چینش ماژول دوربین اصلی ین گوشی‌ها مشخص است. فریم در هر دو گوشی و قاب پشتی در X5Pro کاملاً تخت هستند؛ اما در لبه‌های قاب پشتی گوشی پوکو X4 Pro انحنای کمی به چشم می‌خورد. همچنین قاب پشتی ایکس 4 پرو براق و طرح دار و قاب پشتی ایکس 5 پرو به صورت مات و ساده طراحی شده که اثر انگشت و لک بسیار کمتری به خود می‌گیرد.

ابعاد و ضخامت گوشی Poco X5 Pro نسبت به X4 Pro کمتر شده و وزن آن نیز حدود 24 گرم سبک‌تر شده که آن را به گوشی خوش‌دست‌تری تبدیل کرده است. بخش مشکی رنگ زمینه دوربین اصلی مساحت زیادی در بالای گوشی را به خود اختصاص داده است؛ هر چند خود ماژول دوربین ابعاد معمولی و نرمالی دارد. چینش ماژول دوربین پوکو X4 Pro (مانند سری ردمی نوت 11) شلوغ‌تر و چنیش مثلثی ماژول دوربین پوکو X5 Pro (به سبک سری ردمی نوت 12) خلوت‌تر و مدرن‌تر است. در نمای رو به رو نیز هر دو گوشی ظاهر بسیار مشابهی دارند؛ اما به دلیل کاهش حاشیه نمایشگر در ضلع پایین؛ نسبت نمایشگر به بدنه Poco X5  بالاتر است. گفتنی است هر دو گوشی از گواهینامه IP53 بهره می‌برند که آنها را در برابر  قطرات باران و پاشش آب مقاوم می‌کند. در مجموع با نگاه به هر دو گوشی متوجه می‌شویم پوکو X5 پرو از طراحی به‌روزتر و جذاب‌تری بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: مقایسه نوت 11 پرو با پوکو x4 پرو

 

مقایسه طراحی پوکو X4 پرو و پوکو X5 پرو

 

مقایسه اندازه و کیفیت صفحه نمایش پوکو X5 پرو و پوکو X4 پرو

 

هر دو گوشی از نمایشگر 6.67 اینچ 120 هرتز با رزولوشن FHD+ و پوشش محافظ گوریلاگلس 5 بهره می‌برند. نمایشگر پوکو X4 پرو از نوع سوپرآمولد و حداکثر روشنایی 1200 نیت و نمایشگر پوکو X5 پرو از نوع X5 پرو از نوع اولد با حداکثر روشنایی 900 نیت است. هر چند کاهش حداکثر روشنایی نمایشگر و نرخ نمونه‌برداری لمسی در صفحه نمایش Poco X5 Pro یک عقب‌گرد محسوب می‌شود؛ اما شیائومی با اضافه کردن قابلیت HDR10+ و Dolby Vision و ویژگی تغییر خودکار نرخ نوسازی بین 90 و 120 هرتز و همچنین امکان نمایش یک میلیارد رنگ نمایشگر قدرتمندتری را ارائه داده است.

 

مقایسه صفحه نمایش Poco X5 Pro و Poco X4 Pro

 

مقایسه نرم افزار گوشی های هوشمند شیائومی پوکو ایکس فور پرو با پوکو ایکس فایو پرو

 

گوشی پوکو X4 پرو به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 13 استفاده می‌کند که امکان ارتقای آن به سیستم عامل اندروید 12 وجود دارد. در مقابل با اینکه گوشی پوکو X5 پرو محصول به نسبت جدیدی محسوب می‌شود، به شکل عجیبی از اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 14 بهره می‌برد. با توجه به اینکه محصولات شیائومی در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ و برنامه منظم و گسترده آپدیت‌های این برند از نظر نرم افزاری منظم و با برنامه محسوب نمی‌شود، به همین دلیل پوکو X5 Pro برای کاربرانی که به جدید بودن نرم‌افزار و سیستم عامل گوشی اهمیت می‌‌دهند گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

 

بررسی قدرت پردازنده poco X5 پرو و poco X4 پرو

 

در بخش پردازش گوشی پوکو X4 پرو از تراشه 6 نانومتری Snapdragon 695 5G شامل پرازنده هشت هسته‌ای (دو هسته 2.2 گیگاهرتز + شش هسته 1.7 گیگاهرتزی) و گرافیک Adreno 619 بهره می‌برد و در مقابل گوشی پوکو X5 پرو به تراشه 6 نانومتری Snapdragon 778G 5G شامل پردازنده هشت هسته‌ای (یک هسته 2.4 گیگاهرتز + سه هسته 2.2 گیگاهرتز + چهار هسته 1.9 گیگاهرتزی) و گرافیک Adreno 642L مجهز شده است. شیائومی در هیچکدام از این دو مدل تراشه خارق‌العاده و متمایزی را انتخاب نکرده است؛ اما این تراشه‌ها به نسبت بازه قیمتی گوشی‌ها عملکرد مناسب و معقولی دارند. این تراشه‌ها از پس تمامی امور روزانه بر می‌آیند و حتی می‌توان با این دو گوشی بازی‌های سنگین موبایلی را با تنظیمات گرافیک معمولی اجرا کرد. پشتیبانی Poco X5 Pro از شبکه 5G، Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 باعث می‌شود این گوشی در بازی‌های آنلاین نیز تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند.

پوکو X5 پرو از ترکیب حافظه تا 8 گیگابایت رم و تا 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. متأسفانه این گوشی بر خلاف رویه معمول میان‌رده‌های شیائومی و پوکو و همچنین مدل قبلی خود پوکو X4 پرو از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند؛ اما شیائومی با افزایش حافظه داخلی نسخه پایه این مدل به 128 گیگابایت تقریباً این موضوع را پوشش داده تا نبود اسلات کارت حافظه کمتر احساس شود. ضمناً شیائومی این مدل را به قابلیت داینامیک رم (رم مجازی) نیز مجهز کرده که می‌تواند 5 گیگابایت رم مجازی را با حافظه رم دستگاه ترکیب کرده و آن را (در نسخه 8 گیگابایت) تا 13 گیگابایت افزایش دهد. در جمع‌بندی این قسمت نیز باید گفت شاید در بخش پردازشی گوشی Poco X5 Pro با اندکی اختلاف در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد؛ اما پیشرفت‌‌های متعدد در مشخصات فنی این دستگاه، آن را به برنده این بخش از مقایسه تبدیل می‌کند.

 

مقایسه پردازنده پوکو X5 پرو و پوکو X4 پرو

 

مقایسه پوکو X5 پرو با پوکوX4  پرو از لحاظ دوربین و عکاسی

 

هر دو گوشی Poco X4 Pro و Poco X5 Pro از ماژول دوربین سه‌گانه نسبتاً مشابه برخوردار هستند که شامل سنسور اصلی واید 108 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.9، سنسور الترا واید 8 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل می‌گردد. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط سنسور اصلی هر دو گوشی کیفیت، جزئیات و رنگ‌ مناسبی دارد. سنسورهای الترا واید و ماکرو از کیفیت معمولی‌تری برخوردار هستند و بیشتر نقش کامل کردن ماژول دوربین را به عهده دارند. برتری دوربین پوکو X5 Pro به لطف تراشه جدید بیشتر در کیفیت فیلمبرداری است. دوربین این گوشی حالا قادر است تا با کیفیت 4K@30fps و 1080@60fps به فیلمبرداری بپردازد. متأسفانه با توجه به بازه قیمتی این گوشی‌ها جای لرزشگیر اپتیکال OIS در آنها خالی است؛ هر چند وجود لرزشگیر دیجیتال تا حدودی لرزش‌های دوربین را خنثی می‌کند. لازم به ذکر است دوربین سلفی هر دو گوشی از سنسور 16 مگاپیکسل استفاده می‌کند و از فیلمبرداری 1080 پشتیبانی می‌کند. نرخ فریم دوربین X4 Pro برابر با 30 فریم بر ثانیه و نرخ فریم دوربین X5 Pro برابر با 30/60 فریم بر ثانیه است. کیفیت دوربین سلفی نیز معمولی، معقول و در حد و اندازه قیمت این محصولات است.

 

مقایسه دوربین Poco X5 Pro و Poco X4 Pro

 

مقایسه poco x5 pro با poco x4 pro از نظر عملکرد و باتری

 

در مقایسه باتری پوکو X4 پرو و پوکو X5 پرو تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود و هر دو محصول از یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 67 وات شیائومی استفاده می‌کنند. عملکرد باتری، ماندگاری شارژ و همچنین سرعت شارژ شدن باتری هر دو مدل تقریبا یکسان است؛ اما اگر بخواهیم خیلی دقیق شویم باتری Poco X5 Pro اندکی عملکرد بهتری دارد. هر دو گوشی از فناوری PD3.0 بهره می‌برند؛ اما Poco X5 Pro به جای فناوری QC3 از QC4 بهره می‌برد. شارژر 67 وات این دو گوشی فقط در مدت 22 دقیقه می‌تواند باتری را تا میزان 70 درصد و در مدت 41 تا 45 دقیقه آن را به طور کامل شارژ کند. علاوه بر این گوشی پوکو X5 پرو از شارژ معکوس سیمی 5 وات نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند برای شارژ سایر دستگاه‌ها از قبیل هندزفری‌های بلوتوث و ساعت‌های کارآمد باشد. جدای از مبحث مقایسه، وجود آداپتور و کابل شارژ درون جعبه این دو گوشی آن هم در شرایطی که شاهد حذف آداپتور در بسیاری از محصولات برندها از پرچمدار تا اقتصادی هستیم، یکی از نقاط قوت آنها محسوب می‌شود و جای تحسین دارد.

 

مقایسه باتری پوکو ایکس 4 پرو و پوکو ایکس 5 پرو

 

مقایسه مزایا و معایب پوکو X5 پرو و پوکو X4 پرو

 

مزایای Poco X5 Pro

  •        طراحی سبک و باریک | گواهینامه IP53
  •        نمایشگر آمولد با کیفیت 120 هرتز
  •        فیلمبرداری 4K | پشتیبانی از 5G
  •        ماندگاری باتری بالا | وجود آداپتور و شارژر در جعبه

 

معایب Poco X5 Pro

  •        کاهش حداکثر روشنایی نمایشگر نسبت به X4 Pro
  •        بیرون‌زدگی ماژول دوربین و عدم وجود OIS در آن
  •        چشمگیر نبودن تفاوت تراشه نسبت به سال قبل
  •        عدم استفاده از سیستم عامل روز به صورت پیش‌فرض (Android 13)

 

مزایای Poco X4 Pro

  •        طراحی زیبا و شیشه‌مانند | گواهینامه IP53
  •        نمایشگر با کیفیت و درخشان سوپرآمولد 120 هرتز
  •        درگاه مجزا کارت حافظه | جک 3.5 میلی‌متری | فرستنده مادون قرمز
  •        ماندگاری باتری بالا | وجود آداپتور و شارژر در جعبه

 

معایب Poco X4 Pro

  •        پسرفت محسوس نسبت به مدل قبلی (Poco X3 Pro)
  •        عدم برخورداری از سیستم عامل به روز به صورت پیش‌فرض
  •        عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K

 

مقایسه مزایا و معایب Poco X5 Pro و Poco X4 Pro

 ببینید : قیمت poco x4 pro 256

شیائومی poco x4 pro بخریم یا poco x5 pro ؟

 

گوشی پوکو X5 پرو نسبت به پوکو X4 پرو از پیشرفت‌های متعددی در بخش‌های مختلف بهره می‌برد. هر چند هر کدام از این پیشرفت‌ها به تنهایی محسوس یا بزرگ نیست؛ اما مجموع آنها Poco X5 Pro را به گزینه بهتر و جذاب‌تری برای خرید تبدیل کرده است. البته این موضوع بیشتر در مورد خرید یک گوشی جدید در این بازه قیمتی صدق می‌کند؛ شاید این ویژگی‌های مثبت دلیل کافی و منطقی برای ارتقاء از گوشی X4Pro به این گوشی محسوب نشود.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display