جستجو

مقایسه گلکسی A14 و A13 سامسونگ: ارتقاء جزئی اما ایجاد ارزش بزرگ

مقایسه گلکسی A14 و A13 سامسونگ: ارتقاء جزئی اما ایجاد ارزش بزرگ

شاید سامسونگ با معرفی سالانه گوشی‌های پرچمدار قدرتمند و گران‌قیمت برتری خود در زمینه‌های طراحی و فنی را به رخ رقبا بکشد؛ اما این گوشی‌های میان‌رده و به‌خصوص اقتصادی این برند هستند که بیشترین حجم فروش در بازار جهانی و بالاترین توجه را نزد کاربران در اختیار دارند. سامسونگ هر سال نسل جدیدی از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خود را تحت سری گلکسی A و M معرفی می‌کند. نگاه گوشی سامسونگ در سری گلکسی A بیشتر بر روی طراحی، عملکرد مناسب و دوربین با کیفیت‌تر است و در مقابل سری گلکسی M این برند اغلب بر روی کارایی و عملکرد تمرکز دارد. سامسونگ گوشی Galaxy A14 را اوایل سال میلادی جاری (2023) و در دو نسخه 4G و 5G معرفی کرد که تفاوت غالب این دو نسخه 4G) و (5G تراشه مورد استفاده در آنهاست و از نظر طراحی و اغلب مشخصات شبیه هستند. با توجه به اقتصادی بودن محصول و همچنین عدم راه‌‌اندازی گسترده شبکه 5G و فراگیر نشدن آن در کشور، بیشتر شاهد عرضه مدل 4G این محصول در بازار هستیم. در ادامه این مطلب ایکالاتو به مقایسه گوشی Galaxy A14 و نسل قبلی آن یعنی Galaxy A13 می‌پردازیم تا ببینیم سامسونگ چه تغییراتی را در نسل جدید گوشی اقتصادی خود ایجاد کرده است.

 

 

مقایسه گلکسی A13 با a14

 

مقایسه مشخصات فنی گوشی A14 و A13 سامسونگ

 

مقایسه طراحی گوشی Galaxy A14 با Galaxy A13 سامسونگ

 

طراحی یکی از نقاط قوت محصولات سری گلکسی A امسال محسوب می‌شود و سامسونگ در این سری از طراحی مدل‌های پرچمدار سری گلکسی S23 الهام گرفته است. این طراحی شامل قاب پشتی ساده با لبه‌های منحنی‌تر و چیدمان عمودی لنزها در ماژول دوربین می‌گردد. مانند گلکسی A13 در اینجا نیز خبری از جزیره چهارگوش مشکی یا برجسته دوربین نیست و سامسونگ از چیدمان سه‌گانه خطی – عمودی برای ­گلکسی A14 استفاده کرده که به صورت حفره‌ مستقیماً درون قاب جای‌ گرفته‌اند. همچنین با تخت شدن قاب پشتی و فریم و همچنین انحنای بیشتر در لبه‌ها، این محصول هر چه بیشتر شبیه Galaxy S23 و Galaxy S23 Plus به نظر می‌رسد. حالا ظاهر مدل اقتصادی سامسونگ بسیار مدرن و زیباتر شده و حس گران‌قیمت‌تری را به کاربر ارائه می‌کند. قاب پشتی و فریم پلاستیک از مواد با کیفیت و مرغوبی ساخته شده‌‌اند که دارای بافت راهراه مانند بوده و کمتر کثیف و لک می‌شود. در نمای رو به رو تغییر زیادی مشاهده نمی‌شود و تقریباً با همان نمایشگر و ناچ قطره‌ای بالای آن مواجه هستیم، هر چند فقط حاشیه نمایشگر اندکی بیشتر شده که روی نسبت نمایشگر به بدنه کمی تأثیر معکوس گذاشته است. همچنین وزن و قطر گلکسی A14 نیز نسبت به A13 بیشتر شده، که این موارد را می‌توان از نکات منفی و پسرفت این گوشی محسوب کرد. گفتنی است بدنه نسخه 5G گلکسی A14 صاف و یکدست است و بافت راه راه را ندارد که این مورد نیز از تفاوت‌های ظاهری این دو نسخه به شمار می‌رود.

 

GALAXY Aبا 13 GALAXY Aمقایسه 14

 

 همچنین بخوانید: بهترین گوشی سامسونگ سری A

 

مقایسه صفحه نمایش گوشی Galaxy A14 و Galaxy A13 سامسونگ

 

سامسونگ در بخش نمایشگر گلکسی A14 تفاوت خاصی را ایجاد نکرده و از پنل مشابه مدل سال قبل یعنی گلکسی A13 استفاده کرده است. البته ابعاد گوشی کمی بزرگتر شده و به همین دلیل حاشیه صفحه نمایش افزایش اندکی داشته است. گوشی Galaxy A14 نیز مانند Galaxy A13 از یک صفحه نمایش 6.6 اینچ PLS-LCD بهره می‌برد که از رزولوشن FHD+ برابر با 1080x2408، نسبت تصویر 20:9 و تراکم پیکسل 400 ppi برخوردار است. این پنل علی‌رغم به بازه قیمتیاقتصادی که گوشی گلکسی A14 در آن قرار دارد،کیفیت خوب و مناسبی دارد. صفحه نمایش نسخه 5G گلکسی A14 از رفرش ریت 90 هرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما نسخه 4G که در حال بررسی آن هستیم با نرخ نوسازی 60 هرتز عرضه می‌شود. این ترتیب نرخ نوسازی نیز کاملاً مشابه نسخه‌های 4G و 5G مدل سال قبل یعنی گلکسی A13 است که کاملاً متناسب با قیمت دستگاه در نظر گرفته شده است.

 

مقایسه رابطه کاربری گوشی Galaxy A13 با Galaxy A14 سامسونگ

 

گوشی‌‌های Galaxy A13 و Galaxy A14 در بسیاری از مشخصات فنی شباهت بسیاری دارند؛ اما یکی از وجوه تمایز مهم بین این دو مدل نسخه نرم افزار و سیستم عامل آنهاست. گوشی گلکسی A14 با اندروید 13 و رابط کاربری OneUI Core 5 معرفی شده است و هر چند مدل قدیمی‌تر گلکسی A13 با سیستم عامل پیش‌فرض اندروید 12 عرضه می‌شود؛ اما امکان به‌روزرسانی به اندروید 13 و رابط کاربری OneUI 5.1 را دارد. این موضوع باعث می‌شود که مدل گلکسی A14 یکسال به‌روزرسانی اصلی و امنیتی بیشتری را دریافت کند که از نقاط قوت این محصول به شمار می‌رود. اندرویدهای نسخه Core ورژن سبک‌تر و بهینه شده این سیستم عامل برای گوشی‌های اقتصادی با مشخصات ضعیف‌تر هستند و مجهز بودن Galaxy A14 به این نسخه باعث می‌شود گوشی تجربه کاربری نرم و روان‌تری را ارائه کند.

 

مقایسه طراحی Galaxy A13 و Galaxy A14

 

مقایسه عملکرد گوشی Galaxy A14 و Galaxy A13 سامسونگ

 

گوشی گلکسی A13 با تراشه 8 نانومتری اگزینوس 850 شامل تراشه هشت هسته‌ای با حداکثر فرکانس 2.0 گیگاهرتز و گرافیک Mali-G52 روانه بازار شد، در حالیکه گوشی گلکسی A14 4G در دو نسخه با تراشه‌های متفاوت معرفی شده است. یکی از این نسخه‌ها مشابه مدل سال قبل (Galaxy A13) با تراشه اگزینوس 850 و دیگری که در بازار کشور به فروش می‌رسد با تراشه 12 نانومتری Helio G80 عرضه می‌شود و هر دو نسخه از گرافیک Mali-G52 MC2 بهره می‌برند. این تراشه عملکرد پردازشی مناسب و پایداری را ارائه می‌دهد، دمای آن در هنگام استفاده زیاد بالا نمی‌رود و از پس اغلب کارهای روزمره به خوبی بر می‌آید؛ هر چند نمی‌توان از آن انتظار پردازش برنامه‌های سنگین و انجام بازی‌های با گرافیک بالا را داشت.

 

بررسی دوربین گوشی Galaxy A14 و Galaxy A13 سامسونگ

 

گوشی گلکسی A13 از دوربین چهارگانه 50|5|2|2 مگاپیگسل استفاده می‌کرد که به جز سنسور اصلی واید 50 مگاپیکسل، سه سنسور دیگر بیشتر برای جور بودن پکیج دوربین حضور داشتند. سامسونگ در گلکسی A14 نیز علی‌رغم حذف سنسور 2 مگاپیکسل تشخیص عمق تقریباً از همان ترکیب استفاده کرده که شامل یک ماژول سه‌گانه (50 مگاپیکسل واید + 5 مگاپیکسل التراواید + 2 مگاپیکسل ماکرو می‌شود. مجموعه ماژول سه‌گانه دوربین اصلی گلکسی A14 عملکردی تقریباً مشابه نسل قبل و متناسب با جایگاه قیمتی این محصول دارد. کیفیت تصاویر مناسب و معقول است و اپلیکیشن دوربین سامسونگ نیز به صورت نرم‌افزاری کیفیت تصاویر را تا حدی بهبود می‌بخشد. اما در بخش دوربین سلفی شاهد پیشرفت وضوح دوربین هستیم و جای دوربین 8 مگاپیکسل گلکسی A13 یک دوربین 13مگاپیکسل قرار گرفته که از نویز کمتر و جزئیات و رنگ‌های بهتری بهره می‌برد. هر دو دوربین اصلی و سلفی قادر هستند تا با کیفیت 1080@30fps به فیلمبرداری بپردازند. کیفیت ویدیوهای خروجی نیز قابل قبول است ولی همان‌طور که در تمامی گوشی‌های این رنج قیمت دیده می‌شود، به دلیل عدم وجود لرزشگیر اپتیکال OIS، ثبت ویدیوهای بدون لرزش، کمی زحمت و دستانی ثابت می‌طلبد.

 

عملکرد و کیفیت اسپیکر در گوشی Galaxy A14 با Galaxy A13 سامسونگ

 

هر دو گوشی گلکسی A13 و A14 از اسپیکر تکی و پورت 3.5 میلی‌متری صدا بهره می‌برند. اسپیکر گوشی گلکسی A13 از تفکیک صدای خوب، بلندی و حجم صدای متوسط و همچنین بیس معمولی برخوردار است و در مقابل اسپیکر گلکسی A14 دارای بلندی و حجم صدای خوب و کیفیت صدای متوسط است که برای این بازه قیمتی معمول است. گفتنی است بلوتوث Galaxy A13 نسخه 5.0 است که در Galaxy A14 به نسخه 5.1 ارتقا پیدا کرده است.

 

مقایسه باتری Galaxy A14 و Galaxy A13 سامسونگ

 

سامسونگ در هر دو گوشی گلکسی A13 و گلکسی A14 از یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعت استفاده کرده که به دلیل اقتصادی بودن هر دو گوشی، به جای شارژر سریع 25 وات معمول موجود در گوشی‌های سامسونگ از توان شارژ 10 وات پشتیبانی می‌کند. تفاوت این دو مدل و در حقیقت نقطه ضعف گوشی گلکسی A14 عدم وجود آداپتور شارژ در جعبه آن است. در حالیکه گوشی گلکسی A13 از بسته‌بندی نسبتاً کامل شامل آداپتور شارژ برخوردار بود؛ سامسونگ در سال میلادی جاری مرز سناریوی حذف آداپتور شارژ در گوشی‌های خود را تا یکی از اقتصادی‌ترین مدل‌های گوشی هوشمند خود یعنی Galaxy A14 گسترش داده و حالا می‌توان گفت تقریباً تمام گوشی‌های غول فناوری کره بدون آداپتور شارژ عرضه می‌شوند. این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که برندهای رقیب چینی هم سرعت شارژ بسیار بالاتری ارائه می‌کنند و هم آداپتور شارژ در جعبه محصولاتشان وجود دارد.

 

گوشی گلکسی A14 سامسونگ

 

مقایسه ارزش خرید و قیمت Galaxy A14 و Galaxy A13 سامسونگ

 

قیمت گوشی گلکسی A13 و گلکسی A14 تفاوت قیمتی فاحشی ندارند و هم چنین در بخش‌هایی مانند نمایشگر و باتری مشابه هستند. گوشی Galaxy A14 گوشی به‌روزتری محسوب می‌شود و از پشتیبانی و آپدیت بیشتری بهره می‌برد، طراحی زیبا و جدیدی دارد، در بخش سخت‌افزار از مشخصات خوبی برخوردار است و همچنین قیمت آن نسبتاً با مدل قبلی‌اش Galaxy A13 یکسان است. با توجه به این موارد می‌‌توان نتیجه گرفت گوشی ‌Galaxy A14 ارزش خرید بالاتری دارد و گزینه منطقی‌تر و جذاب‌تری برای خرید به شمار می‌رود.

 

مقایسه نقاط ضعف A14 در برابر A13

 

نقاط قوت

  • جدید بودن و برخورداری از پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تر
  • کیفیت ساخت نسبتاً بالاتر و طراحی مدرن مشابه سری پرچمدار گلکسی S23
  • عملکرد مناسب دوربین در شرایط نور کافی و نور روز
  • دوربین سلفی با وضوح تصویر بالاتر
  • بلوتوث نسخه 5.1

 

نقاط ضعف

  • افزایش نسبت نمایشگر به بدنه و وزن دستگاه
  • وجود گهگاه لگ و کندی در تجربه بازی
  • افت کیفیت تصاویر دوربین در شرایط نور کم و عکای شبانه
  • حذف شدن آداپتور شارژ از جعبه گوشی
نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display