جستجو

معرفی روش های افزایش حافظه گوشی اندرویدی

معرفی روش های افزایش حافظه گوشی اندرویدی

اغلب کاربران تجربه کمبود فضای ذخیره‌سازی و حافظه در دسترس گوشی موبایل را داشته‌اند. شاید این سخن درستی به نظر برسد که امروزه حداقل حافظه‌ ارائه شده در انواع گوشی‌ها حتی مدل‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت به مقدار چشمگیری افزایش یافته است؛ اما باید به این مهم توجه داشت به همان نسبت حجم اپلیکیشن‌ها، فایل‌های تصویری و صوتی و از همه مهمتر فضایی از حافظه که توسط سیستم‌عامل و رابط کاربری آن اشغال می‌گردد نیز افزایش چشمگیری داشته است. در نهایت اگر آنچه در حافظه هر گوشی با هر میزان حجمی ذخیره می‌گردد، مدیریت نشده وبه حال خود رها شود سرانجام این حافظه نیز پر شده و کاربر با خطای کمبود فضای ذخیره‌سازی رو‌ به رو خواهد شد. بنابراین آشنایی تمام کاربران با مدیریت حافظه گوشی بسیار مهم بوده و به دلیل ضریب نفوذ بالای گوشی‌های با سیستم‌‌عامل اندروید در بازار، در این مطلب به آموزش افزایش حافظه گوشی اندرویدی می‌پردازیم.

 

بهترین روش های بالا بردن حافظه گوشی های اندرویدی

 

استفاده از کارت حافظه جانبی

اولین و بهترین روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید استفاده از کارت‌های حافظه جانبی (مموری کارت) است. استفاده از این روش مزایای فراوانی دارد و آن را به تمام کاربرانی که امکان استفاده از این روش را بر روی دستگاه تلفن همراه خود دارند، پیشنهاد می‌کنیم. در روش استفاده از مموری کارت علاوه بر افزایش مستقیم فضای ذخیره‌سازی و انتقال فایل‌های حجیم مانند تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی و موسیقی و استاد و مدارک با حجم بالا این امکان در تمامی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که کاربر محل ذخیره‌سازی پیش‌فرض دوربین گوشی را بر روی کارت حافظه جانبی تنظیم کند تا از آن پس تمامی تصاویر و ویدیوهایی که کاربر ثبت می‌کند، مستقیماً در کارت حافظه ذخیره شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت پروکسی تلگرام

البته استفاده از کارت حافظه جانبی محدودیت‌ها و معایبی را نیز به همراه دارد و لازم است کاربر به این موارد نیز توجه داشته باشد. به طور مثال اگر محل ذخیره‌سازی پیش‌فرض دوربین با کیفیت گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده را بر روی کارت حافظه جانبی تنظیم کنید، می‌بایست از انواع سریع‌تر و گران‌تر این نوع حافظه استفاده کنید تا خللی در ذخیره‌سازی تصاویر و ویدیوها پیش نیاید. همچنین تقریباً اغلب گوشی‌های پرچمدار جدید برندهای مطرح و برخی از مدل‌های میان‌رده از قابلیت و درگاه کارت حافظه جانبی بی‌بهره هستند و درگاه مموری کارت بسیاری از مدل‌های دیگر هیبریدی بوده و با سیم‌کارت دوم گوشی مشترک است، بنابراین کاربرانی که از سیم‌کارت دوم استفاده می‌کنند امکان استفاده از کارت حافظه را نخواهند داشت.

 

آموزش افزایش حافظه گوشی اندرویدی

 

پاکسازی حافظه و حذف فایل‌های حجیم و غیر ضروری

پس از تصاویر، ویدیو و موسیقی بیشترین حجم حافظه توسط فایل‌های دانلودی و همچنین فایل‌های ذخیره شده توسط برنامه‌ها به‌خصوص اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اشغال می‌شود. برای افزایش فضای حافظه داخلی گوشی اندرویدی ابتدا فایل‌های سنگین مورد نیاز خود را به کارت حافظه جانبی (در صورت امکان) یا به یک حافظه خارجی (فلش، هارد یا کامپیوتر) منتقل کنید و سپس اقدام به حذف فایل‌های اضافی و غیرضروری کنید. برای این کار می‌توانید به صورت دستی عمل کرده یا از طریق نرم‌افزارهایی که به صورت پیش‌فرض توسط تولید‌کننده بر روی رابط کاربری گوشی قرار داده شده یا توسط اپلیکیشن‌های ثالث اقدام کنید. اگر قصد دارید تا به صورت دستی اقدم به پاکسازی حافظه اقدام کنید، بررسی و حذف دیتای Cash اپلیکیشن‌ها از تنظیمات > اپ‌ها (برنامه‌ها) > اپلیکیشن مربوطه > فضای ذخیره‌سازی (حافظه) می‌تواند اولین و مهمترین قدم شما در این راستا باشد.

پاک کردن فایل‌های موجود در محل ذخیره شبکه‌ای اجتماعی یا پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتساپ نیر اغلب فضای قابل توجهی را در حافظه دستگاه خالی می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که بر خلاف برخی اپلیکیشن‌ها مانند تلگرام که مبتنی بر ذخیره‌سازی ابری هستند، بسیاری دیگر مانند واتساپ متکی به حافظه دستگاه شما هستند و در صورت پاک کردن فایل‌‌های ذخیره شده اگر فایل پشتیبانی و بک‌آپ از آنها نگرفته باشید، این فایل‌‌ها در برنامه نیز غیر قابل دسترس شده و از دست خواهند رفت. همچنین یکی از اقدامات پیش‌گیرانه در مورد اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام غیرفعال کردن دانلود خودکار فایل‌های رسانه‌ای در تنظیمات این برنامه‌ها است و از دانلود و اشغال حافظه توسط فایل‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: کد تنظیم رنگ گوشی سامسونگ

 

روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید

 

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری (کلاود Cloud)

یکی دیگر از راهکارهای افزایش حافظه گوشی اندرویدی استفاده از فضای ابری (کلاود Cloud) بر روی گوشی است. با پیشرفت فناوری و افزایش چشمگیر سرعت اینترنت استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری در حوزه فناوری رواج بسیاری پیدا کرده است. این نوع حافظه در حقیقت بخشی کوچک از یک فضای ذخیره‌سازی عظیم و ایمن است که توسط شرکت‌های مطرح این حوزه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربران اغلب با ساخت حساب کاربری در این سرویس‌ها از یک حجم پایه رایگان بهره‌مند می‌شوند و در صورت پرداخت هزینه اشتراک به فضا و امکانات بیشتری دسترسی خواهند داشت. جدای از مزایا و کاربردهای فراوان این نوع حافظه در حوزه تکنولوژی، کاربران گوشی موبایل در صورت استفاده از این سرویس‌ها در دستگاه خود علاوه بر اینکه با ذخیره فایل‌ها در این فضاهای ابری حافظه بیشتری را در گوشی خود آزاد می‌کنند، بلکه امکان دسترسی به این فایل‌ها روی دستگاه‌های متنوع و در مکان‌های مختلفی را خواهند داشت و تنها شرط دسترسی به فایل‌ها دسترسی به اینترنت است. از سرویس‌های مطرح فضای ابری می‌توان به OneDrive مایکروسافت، Drive گوگل، دراپ باکس DropBox و ... اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه چیپست مدیاتک و اسنپدراگون

 

افزایش فضای حافظه داخلی گوشی اندرویدی

 

حذف یا غیرفعال کردن برنامه‌های غیر ضروری

از دیگر روش‌های بالا بردن حافظه گوشی های اندرویدی می‌توان به حذف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیر ضروری گوشی موبایل اشاره کرد. اغلب ما لیست بلندبالایی از برنامه‌ روی دستگاه خود داریم که بسیاری از آنها را برای مدت‌ها مورد استفاده قرار نداده‌ایم. گاهی برنامه‌ای را برای یک کار خاص روی گوشی نصب کرده‌ و بعد فراموش می‌کنیم آن برنامه روی گوشی ما وجود دارد و حافظه قابل توجهی را اشغال کرده است. همچنین از دیگر مواردی که بیش از هر چیزی فضای حافظه دستگاه را اشغال می‌کند، بازی‌های سنگین با گرافیک بالا هستند. بازیهای سنگین حجم دیتای ذخیره شده بالایی دارند. حجم این دیتاها در مورد برخی از بازی‌های جدید به بیش از 10 گیگابایت می‌رسد. نکته مهم این است هنگامی که حافظه داخلی دستگاه در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد، زمانی است که باید نرم‌افزارهای اضافی و غیر ضروری را حذف کنیم و دل از برخی بازی‌های روی گوشی کنده و آنها را حذف نصب کنیم. برنامه‌های شخص ثالث به راحتی قابل حذف هستند؛ اما امکان حذف برخی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض که توسط خود تولیدکننده بر روی دستگاه قرار داده شده‌اند، وجود ندارد. در این مواقع این برنامه‌‌ها را غیرفعال (Disable) کنید تا از اشغال حافظه بیشتر توسط آنها جلوگیری کنید.

 

راهکارهای افزایش حافظه گوشی اندرویدی

 

پشتیبان‌گیری و بازنشانی گوشی به تنظیمات کارخانه

بهترین روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندرویدی و در حقیقت آخرین راه چاره برای این‌کار پشتیبان‌گیری و بک‌آپ گرفتن از اطلاعات دستگاه و سپس بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه یا Reset Factory کردن آن است. این عمل باعث می‌شود تا تمامی اطلاعات روی دستگاه پاک شده و حافظه دستگاه به شرایط آغاز به کار بازگردد. این روش در مواقعی که سایر روش‌ها جوابگو و مؤثر نباشد، پیشنهاد می‌گردد. دقت کنید تا قبل از این کار از اطلاعات حساس خود نسخه پشتیبان و بک‌آپ تهیه کنید. همچنین پس از ریست فکتوری کردن سعی کنید تنها برنامه‌ها و اطلاعات مورد استفاده خود را روی دستگاه باز گردانید تا حافظه قابل قبولی در دستگاه باقی بماند.

 

خرید و قیمت انواع گوشی سامسونگ در فروشگاه اینترنتی ایکالاتو

 

بالا بردن حافظه گوشی های اندرویدی

 

معرفی برنامه ها برای افزایش حافظه داخلی گوشی اندرویدی

در پایان مطلب با عناوین برتر اپلیکیشن‌هایی که قادر به افزایش حافظه گوشی شما هستند آشنا می‌شویم. در ابتدا باید گفت بهترین برنامه‌های مدیریت و افزایش حافظه داخلی گوشی‌ها، نرم‌افزار‌های اختصاصی برندهای مطرح تولیدکننده موبایل هستند که به صورت فایل منیجر یا برنامه بهبود عملکرد دستگاه بر روی گوشی شما نصب هستند یا امکان نصب آنها از گوگل‌پلی یا استور اختصاصی آن برند وجود دارد. برندهایی چون سامسونگ، شیائومی، هوآوی و ... همگی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اختصاصی خود را برای این‌کار دارند. همچنین فایل منیجر رسمی گوگل نیز برای تمامی دستگاه‌های اندرویدی در دسترس قرار دارد.

 

خرید و قیمت روز گوشی شیائومی در فروشگاه اینترنتی ایکالاتو

 

بهترین روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندرویدی

 

به جز برنامه‌های اختصاصی برندهای موبایل اپلیکیشن‌های شخص ثالث بسیاری نیز وجود دارند که به مدیریت مناسب فایل و افزایش قابل توجه حافظه گوشی شهرت دارند و عناوین برترین آنها به این شرح است:

-        برنامه CCleaner از کمپانی Avast

-        برنامه Norton Clean از کمپانی سیمانتک

-        برنامه All in One Toolbox

-        برنامه Droid Optimizer

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display