جستجو

صفحه نمایش AMOLED چیست؟

صفحه نمایش AMOLED چیست؟

نمایشگرهای گوشی موبایل را می‌توان از متنوع‌ترین بخش‌های این دستگاه محسوب کرد. تلفن‌های همراه بسته به قیمت، دسته‌بندی و کاربری خود از صفحات نمایش متفاوتی استفاده می‌کنند؛ هر چند این نمایشگرها از نظر فناوری در دو دسته کلی نمایشگر‌های LCD (کریستال مایع) و OLED قرار می‌گیرند . صفحه نمایش LCD یا کریستال مایع به نمایشگرهایی گفته می‌شود که در آنها برای کنترل نور در پشت هر پیکسل از محفظه‌ کوچک حاوی کریستال مایع استفاده شده است. هنگامی که جریان الکتریکی محفظه کریستال مایع، قطع یا وصل می‌شود مولکول‌های آن خصوصیت جالبی از خود نشان می‌دهند و با چرخش این مولکول‌ها (همانند یک پرده کرکره‌ای) نور عبور کرده و یا جلوی آن گرفته می‌شود. نمایشگرهای LCD انواع مختلفی دارند که در بین‌آنها می‌توان نمایشگرهای IPS-LCD و PLS_LCD را مطرح‌ترین آنها به شمار آورد که استفاده از آنها در گوشی های موبایل به‌خصوص گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده بسیار متداول است.

در ادامه بررسی می‌کنیم که ویژگی های صفحه نمایش آمولد و اولد چه هستند و این نمایشگرها چه تفاوتی با نمایشگرهای LCD دارند؟ گفتنی است نور و روش کنترل آن مهمترین ویژگی در تمامی نمایشگر‌ها محسوب می‌شود و اغلب نامگذاری انواع صفحات نمایش بر اساس شیوه‌ای کنترل یا تولید نور انجام می‌پذیرد. صفحات آمولد از خانواده صفحات اولد OLED محسوب می‌شوند. در نمایشگرهای LCD نور توسط یک منبع نور (LED) در پس‌زمینه تولید شده و سپس توسط محفظه‌های کریستال مایع که در پشت هر پیکسل وجود دارد کنترل می‌شود.

 

بررسی صفحه نمایش AMOLED

 

در صفحات نمایش OLED (دیود ارگانیک ساطع‌کننده نور organic light-emitting diode) این خود پیکسل‌های هستند که تولید نور می‌کنند و در این صفحات دیگر نیازی به منبع نور مجزا در پس‌زمینه و یا محفظه‌های کریستال مایع برای کنترل عبور یا توقف پرتوهای نور وجود ندارد و پیکسل‌های نمایشگر اولد OLED که از جنس مواد آلی بسیار خاصی تهیه می‌شوند، هر کدام مانند یک لامپ در ابعادی به کوچکی یک پیکسل عمل می‌کنند. عدم نیاز به منبع نور پس‌زمینه و لایه محفظه‌های کریستال مایع عملاً دو لایه حجیم و ضخیم را از صفحات نمایش حذف کرد و باعث شد صفحات OLED به نسبت LCD از ضخامت بسیار کمتری برخوردار شوند.

 

برای مشاهده قیمت و خرید گوشی آنر با ایکالاتو همراه باشید!

 

صفحه نمایش AMOLED چیست؟

قبل از ادامه مطلب جالب است بدانیم در دنیای تجارت و مبحث تبلیغات تجاری برخی نامگذاری‌ها برای سهولت استفاده توسط مشتریان و همچنین به جهت جای ‌گرفتن در ذهن مشتری به صورت خلاصه و ساده‌سازی شده انجام می‌پذیرد. به طور مثال مدتهاست که تمامی نمایشگرهای LCD کریستال مایع از نور پس‌زمینه LED استفاده می‌کنند و همه نمایشگرهای LCD از نوع LED هستند و باید به صورت LCD Backlight LED عنوان شوند؛ اما برای راحتی مشتریان در بیان نام نمایشگر و به‌خصوص در بازار گوشی‌های موبایل برای اینکه بر روی تفاوت‌های نمایشگر LCD و OLED تأکید بیشتری گردد به صورت خلاصه به این نمایشگرها LCD گفته می‌شود. در مورد نمایشگر‌های OLED نیز اوضاع به همین شکل است و تمامی نمایشگرهایی که امروزه با عنوان OLED ذکر می‌شوند در حقیقت همه از نوع AMOLED یا حتی انواع به‌روزتری بوده و برای سهولت اختصاراً OLED نامیده می‌شوند.

برای بررسی صفحه نمایش AMOLED یا Active Matrix OLED و تفاوت آنها با نمایشگر‌های OLED اولیه باید با مفهوم TFT یا لایه نازک ترانزیستورها در صفحات نمایش آشنا شویم. مفهوم و فناوری TFT ابتدا در نمایشگرهای LCD به وجود آمد. در نمایشگرهای LCD اولیه امکان کنترل هر پیکسل به صورت مجزا ممکن نبود و به همین دلیل سرعت نوسازی تصویر در این نمایشگرها بسیار پایین بود. با رشد فناوری، صفحات نازک و فیلم مانند پوشیده از شبکه منظم ترانزیستورها با نام TFT (Thin Film Transistor) تولید شدند که با تخصیص یک ترانزیستور به ازای هر پیکسل امکان کنترل هر پیکسل به صورت مجزا را ممکن کرده و سرعت پاسخگویی و نوسازی تصویر نمایشگرهای LCD بیشتر از پیش شد.

در صفحه نمایش امولد AMOLED نیز کنترل مجزای هر پیکسل توسط لایه نازک ترانزیستورها یا TFT انجام می‌شود. در حقیقت صفحه نمایش امولد یک نمایشگر اولد است که به لایه TFT مجهز شده و به همین دلیل سرعت پاسخگویی و نوسازی تصویر بالاتری دارد.

 

مزایا صفحه نمایش امولد

-        میزان روشنایی بسیار بیشتر به نسبت انواع نمایشگر LCD

-        ضخامت بسیار کمتر از نمایشگر‌های LCD به دلیل حذف منبع نور و لایه کریستال مایع

-        تولید رنگ مشکی واقعی به دلیل امکان خاموش کردن هر پیکسل

-        سرعت بالای نوسازی تصویر یا رفرش ریت

-        مصرف پایین‌تر به نسبت LCD

-        انعطاف‌پذیری بالا

 

معایب صفحه نمایش امولد

-        عمر کوتاه‌تر به نسبت نمایشگرهای LCD

-        ایجاد هاله در صورت ثابت بودن تصویر برای مدت طولانی

-        بالا بودن قیمت نمایشگرهای آمولد نسبت به LCD

-        دید پایین زیر نور مستقیم به نسبت نمایشگرهای سوپرآمولد

 

 

 

صفحه نمایش سوپر آمولد چیست؟

صفحه نمایش سوپرآمولد نسخه جدیدی از نمایشگر امولد است که توسط برند سامسونگ توسعه داده شد. همان‌طور که در بالا ذکر شد یکی از معایب صفحه نمایش امولد ناخوانایی این صفحات زیر نور مستقیم مخصوصاً زیر نور خورشید و در فضای باز بود. سامسونگ با نوآوری در این زمینه موفق شد تا لایه‌های مختلف این نمایشگرها به‌خصوص لایه لمسی را با یکدیگر ادغام کند. این امر ضمن کم کردن ضخامت صفحه با کاهش بازتاب نور در لایه‌های نمایشگر مشکل عملکرد این نمایشگر‌ها در زیر تابش نور مستقیم را نیز تقریباً برطرف کرد. از دیگر مشخصات فنی صفحه نمایش سوپر آمولد می‌توان به تلاش‌های مداوم سامسونگ تا به امروز برای افزایش میزان حداکثر نور صفحات نمایش اشاره کرد، همچنین غول فناوری کره‌ای این نمایشگرهای جدید را انحصاراً با نام سوپرآمولد SuperAMOLED تولید می‌کند که در دستگاه‌‌های دارای قابلیت لمسی مانند گوشی و تبلت به کار می‌روند.

 

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با Super AMOLED

 

مزایا صفحه نمایش سوپر آمولد

-        روشنایی بالای صفحه نمایش و بهبود خوانایی زیر نور مستقیم

-        افزایش کنتراست و بهبود هر چه بیشتر رنگ سیاه

-        کمتر شدن ضخامت حتی نسبت به AMOLED

 

معایب صفحه نمایش سوپر آمولد

-        قیمت بسیار گران‌تر به نسبت LCD و AMOLED

-        رنگ‌های جذاب ولی کمی اغراق شده ( خیلی مناسب گرافیست ها نیست)

-        بالا رفتن هزینه تعمیر به دلیل یگپارچگی نمایشگر (اغلب تعویض می‌شود)

 

داینامیک امولد چیست؟

نمایشگر داینامیک آمولد سامسونگ در حقیقت نسل جدید و باکیفیت‌تر سوپرآمولد این برند محسوب می‌شود. سامسونگ تغییرات زیادی را برای بهبود کنتراست، رنگ و نرخ نوسازی تصویر در نسل جدید نمایشگرهای خود اعمال کرده است. در زمان نگارش این مطلب آخرین مدل از این نمایشگرها Dynamic AMOLED 2X است که در گوشی Galaxy S22 Ultra سامسونگ به کار رفته است و پوشش 100 درصد فضای رنگی DCI-P3، پشتیبانی از HDR10+ 10bit و نرخ نوسازی پویا و متغیر 120 هرتز را ارائه می‌کند.

 

مزایا صفحه نمایش داینامیک امولد

-        وسعت و دقت بیشتر در تولید رنگ‌ها و کنتراست بسیار بالا

-        پشتیبانی 100 درصدی از فضای رنگی DCI-P3 (مناسب برای کارهای گرافیکی)

-        پشتیبانی از HDR10+ 10bit

-        نرخ نوسازی متغیر تصویر تا 120 هرتز

-         مصرف انرژی پایین نمایشگر

 

معایب صفحه نمایش داینامیک امولد

-        قیمت بسیار بالای نمایشگر

-        بالا رفتن هزینه تعمیر به دلیل یگپارچگی صفحه نمایش (اغلب تعویض می‌شود)

 

مزایا صفحه نمایش سوپر آمولد

 

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با SuperAMOLED

همان‌طور که در بالا نیز ذکر شد مهمترین تفاوت نمایشگرهای امولد و سوپرآمولد، ادغام لایه‌های مختلف و یکپارچه شدن صفحه نمایش SuperAMOLED است که بیشتر از هر چیز خوانایی تصویر آن در زیر نور مستقیم و شدید را بهبود می‌بخشد.

 

تفاوت صفحه نمایش Super AMOLED با Dynamic AMOLED

جالب است بدانیم تفاوت ساختاری فاحشی میان دو نمایشگر سوپرآمولد و داینامیک امولد وجود ندارد. تفاوت مهم در مواد اولیه و فناوری به‌روزتر نمایشگر داینامیک امولد است که بهبود رنگ، کنتراست، کاهش نور آبی مضر و نر خ نوسازی متغیر و پویا و ... را در این صفحه نمایش به ارمغان می‌آورد. در پایان گفتنی است هر چه بیشتر پیش می‌رویم تغییرات اخیر صفحات نمایش اغلب به بالا رفتن کیفیت و بهبود عملکرد آنها محدود شده است و در فصل جدید نمایشگرها، تمرکز و توجه اغلب برندهای برتر بر روی نوآوری در زمینه‌ تولید نمایشگرهای تاشو معطوف شده است. رفع مشکلات و بهبود نمایشگرهای منعطف و تاشو مانند تولید محافظ قدرتمند و منعطف صفحه نمایش، بهبود ساختار لولاها برای رفع چین‌خوردگی و همچنین توسعه دوربین‌های زیرنمایشگر برای تولید یک نمایشگر بدون حفره یا ناچ مواردی هستند که در حال حاضر اولویت تولیدکنندگان مطرح و بزرگ جهان را تشکیل می‌دهند.

 
نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display