جستجو

تکنولوژی NFC در گوشی هوشمند چیست؟ نحوه فعال سازی آن

تکنولوژی NFC در گوشی هوشمند چیست؟ نحوه فعال سازی آن

یکی از قابلیت‌های گوشی موبایل که مدت‌هاست نام آن را می‌شنویم، تکنولوژی NFC است و امروزه اغلب برندها بسیاری از گوشی‌های خود را به این فناوری مجهز می‌کنند. به طور کلی NFC فناوری خیلی جدیدی به شمار نمی‌رود و سالها از معرفی آن می‌گذرد؛ اما هر چه زمان می‌گذرد، موارد استفاده از آن گسترده‌تر شده و به مرور گوشی‌های بیشتری در بازارهای وسیع‌تر از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از متخصصان چشم‌انداز آینده این فناوری را روشن می‌بینند و عقیده دارند NFC تأثیر زیادی در نحوه استفاده ما از گوشی‌های هوشمند و تعامل آن با سایر دستگاه‌های دیجیتال خواهد داشت. در این مطلب ایکالاتو به بررسی تکنولوژی NFC در گوشی همراه، کاربرد و نحوه فعال کردن آن می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید مدل‌های روز گوشی هوشمند مجهز به قابلیت NFC را از برندهای مطرح جهان با گارانتی معتبر و قیمت رقابتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن برنامه ریزی روزانه

  

NFC در گوشی هوشمند چیست و چه معنایی دارد؟

  

در اولین قدم برای آشنایی با تکنولوژی NFC در گوشی همراه بهتر است کمی تاریخچه این فناوری را بررسی کنیم. نام NFC مخفف عبارت «Near Field Communication» به معنای «ارتباط میدان نزدیک» است. ریشه این فناوری به زمان جنگ جهانی دوم، هنگامی که از امواج رادیویی Near Field یا میدان نزدیک برای شناسایی جنگنده‌ها استفاده شد بر می‌گردد. بعدها و در سال 1983 چالرز والتون حق اختراع مربوط به RIFD یا Radio Frequency Identification (شناسایی هویت با امواج رادیویی) را ثبت کرد. این حق اختراع نقطه شروع تولید تگ‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فناوری RFID و بعدها فناوری NFC دانست. RFID در حقیقت فناوری والد NFC محسوب می‌شود و شباهت بسیار این دو فناوری در بسیاری مواقع افراد را به اشتباه می‌‌اندازد و فکر می‌کنند این دو تکنولوژی یکسان هستند. لازم به ذکر است شما احتمالاً بارها زمانی که در فروشگاه‌های بزرگ خرید کرده‌اید در جلو پیشخوان و صندوق هنگامی که صندوق‌دار تگ RFID را از محصول جدا یا آن را غیرفعال می‌کرده، با این فناوری رو به رو شده‌‌اید.

با پیشرفت تکنولوژی و بر پایه RFID، در سال 2000 کمپانی‌‌های سونی و فیلیپس فناوری NFC را ابداع کردند. 3 سال بعد سازمان بین‌المللی استاندارد‌ NFC را به عنوان یک استاندارد جدید ثبت کرد. در سال 2004 سونی و فیلیپس به همراه نوکیا انجمن NFC را تشکیل دادند و در سال 2006 نوکیا اولین گوشی مجهز به NFC با نام Nokia 6131 را معرفی کرد. در سال 2010 سامسونگ اولین گوشی اندرویدی مجهز به این فناوری با نام سامسونگ نکسوس S را روانه بازار کرد. در همین سال استفاده از گوشی‌ها و کارت‌های بانکی مجهز به NFC در سیستم حمل و نقل و توریسم رواج پیدا کرد. در ادامه این فناوری به صورت مداوم بهبود یافته و پیشرفت کرده است به‌صورتیکه امروزه شاهد استفاده از تکنولوژی NFC در موبایل و طیف وسیعی از دستگاه‌های دیجیتال هستیم. این روزها تکنولوژی NFC در تلفن همراه، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی، لوازم صوتی و تصویری، تگ‌های هوشمند، کارت‌ها و کارت‌خوان‌های بانکی، سیستم حمل و نقل شهری و متروها، سیستم‌های امنیتی و بسیاری دستگاه‌ها و بسیاری تجهیزات دیگر به چشم می‌خورند که افزایش نفوذ و پیشرفت این فناوری را نشان می‌دهند.

 

کاربرد تکنولوژی NFC در موبایل

 

نحوه کار NFC در موبایل‌ های هوشمند

 

در ابتدای مطلب به آشنایی با تکنولوژی NFC در گوشی هوشمند و دستگاه‌های دیجیتال پرداختیم و در ادامه با نحوه کار آن آشنا خواهیم شد. فناوری NFC به‌وسیله القاء الکترومغناطیسی کار می‌کند. به این شکل که دستگاه دارای NFC با استفاده میدان الکترومغناطیسی با یک دستگاه دیگر یا تجهیزات مجهز به NFC به انتقال اطلاعات پرداخته یا روی آنها القاء الکترومغناطیسی انجام می‌دهد. این فناوری فقط در فاصله نزدیک حدود چند سانتی متری کار می‌کند که همین موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی NFC با تکنولوژی مشابه یعنی RFID به شمار می‌رود. به صورت کلی نحوه کار و کاربرد تکنولوژی NFC در موبایل و سایر تجهیزات دارای این فناوری را می‌توان در روش‌های زیر دسته‌بندی کرد:

 

-       روش خواندن – نوشتن (Read – Write)

این روش بیشتر در استفاده از برچسب‌ها و تگ‌های NFC به کار می‌رود. به صورت کلی تراشه‌های NFC در دو نوع فعال (اکتیو-Active) و غیر فعال (پسیو-Passive) ساخته می‌شوند. در تعریف کلی، تراشه‌های فعال قابلیت نوشتن و خواندن اطلاعات را دارند (مانند گوشی موبایل) و تراشه‌های غیر فعال (مانند برچسب‌ها و تگ‌های NFC) تنها اطلاعات را بر روی خود ذخیره می‌کنند که این اطلاعات می‌توانند توسط دستگاه دارای تراشه فعال خوانده یا بازنویسی شوند.

 

-       روش شبیه‌سازی کارت (Card Emulation)

روش شبیه‌ساز کارت بیشتر در سیستم‌های بانکی به‌خصوص کارتخوان‌ها کاربرد دارد. در این روش هنگام نزدیک کردن کارت یا گوشی (که اطلاعات کارت مورد نظر توسط اپلیکیشن صادرکننده کارت در آن ذخیره شده) تراشه NFC روی آنها با انتقال اطلاعات به تراشه NFC دستگاه کارتخوان عمل فیزیکی کشیدن کارت در کارتخوان را شبیه‌سازی ‌می‌کند.

 

-       روش همسان به همسان (Peer To Peer)

در این روش ارتباط بین دو دستگاه مشابه مجهز به NFC خصوصاً میان گوشی‌های هوشمند برقرار می‌شود و از متداول‌ترین انواع کاربرد NFC موبایل و دستگاه‌های دیجیتال محسوب می‌شود. در این روش با نزدیک کردن دو دستگاه به یکدیگر اتصال برقرار می‌شود و سپس می‌توان به انتقال اطلاعاتی از قبیل شماره مخاطبین و انواع فایل پرداخت. البته به دلیل سرعت محدود انتقال اطلاعات با NFC در مقایسه با بلوتوث و Wi-Fi، این فناوری اغلب برای انتقال اطلاعات شناسه دو دستگاه، جفت‌سازی و سپس انتقال اطلاعات با روش‌های سریع‌تر (بلوتوث و Wi-Fi) به کار می‌رود.

 

ررسی تکنولوژی NFC در گوشی همراه

 

کاربرد NFC در گوشی های هوشمند در خارج

 

پرداخت های الکترونیکی

یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع کاربرد تکنولوژی NFC در گوشی همراه و کارت‌های دارای تراشه NFC، سیستم‌های پرداخت الکترونیکی جدید هستند. در این روش که توسط اغلب بانک‌ها و موسسات مالی و کارتخوان‌های آنها پشتیبانی می‌شود. کاربر با استفاده از کارت بانکی دارای NFC یا با استفاده از NFC گوشی به عنوان جایگزین کارت فیزیکی در سیستم‌های بانکی و یا سرویس‌های پرداخت برندهای مطرح مانند اپل پی، گوگل پی یا سامسونگ پی بدون هیچ‌گونه تماس فیزیکی و فقط با نزدیک کردن کارت یا گوشی به کارتخوان یا دستگاه ATM قادر به پرداخت یا هرگونه عملیات مبتنی بر کارت خواهد بود.

 

پرینت تصاویر

بسیاری از چاپگرهای جدید از تکنولوژی NFC، بلوتوث و Wi-Fi بهره می‌برند و دارای اپلیکیشن هوشمند اختصاصی هستند. هنگامی که کاربر قصد داشته باشد فایل، متن یا تصویری را که بر روی گوشی خود دارد، پرینت کند؛ کافی است ابتدا اقدام به فعال کردن NFC در گوشی هوشمند خود کند و سپس آن را به علامت و لوگوی NFC روی پرینتر نزدیک کند تا با جفت شدن گوشی و پرینتر، از طریق اپلیکیشن اختصاصی آن دستگاه به راحتی فایل مورد نظر خود را چاپ کند.

 

اتصال به تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری

اغلب تلویزیون‌ها و تجهیزات صوتی و تصویر جدید از قبیل انواع مدل‌های ویدیوپروژکتور، اسپیکر، ساندبار و غیره از فناوری NFC برخوردار هستند و کاربر برای سهولت در جفت‌سازی و اتصال گوشی هوشمند دارای NFC به این دستگاه‌ها پس از فعال کردن NFC در گوشی هوشمند، به‌راحتی می‌تواند گوشی را به قسمتی از دستگاه صوتی و تصویری که لوگوی NFC روی آن درج شده نزدیک کند تا بلافاصله تلفن همراه با این تجهیزات Pair (جفت) و سپس متصل شود.

 

شارژ گجت‌های هوشمند

یکی از جدیدترین انواع کاربرد NFC در گوشی موبایل، قابلیت شارژ گجت‌ها و لوازم جانبی هوشمند و کوچک با استفاده از این فناوری است. این قابلیت جدید که به تازگی توسط انجمن NFC تأیید شده امکان شارژ بی‌سیم تجهیزات و گجت‌‌های هوشمند کوچک .با توان 1 وات فراهم می‌کند. این توان حتی کمتر از توان شارژ بی‌سیم معکوس مورد استفاده در گوشی‌های جدید است؛ اما به دلیل بی‌نیاز کردن تولیدکننده از نصب ماژول و قطعه مجزا برای شارژ معکوس در گوشی‌ها، دستگاه‌ها و شارژرهای دارای قابلیت NFC، ممکن است از سوی بسیاری از این کمپانی‌ها مورد استقبال قرار گیرد.

 

باز کردن قفل در خودرو

یکی دیگر از انواع مصارف تکنولوژی NFC در گوشی تلفن همراه، امکان باز کردن درب خودرو و همچنین قفل‌های هوشمند درب منازل است که در اکوسیستم‌های خانه هوشمند به کار می‌روند. در این نوع قفل‌ها، گوشی دارای NFC به عنوان یک کلید الکترونیکی برای درب هوشمند تعریف می‌شود و با نزدیک کردن آن به دستگیره درب خودرو یا منزل، کاربر به راحتی می‌تواند قفل درب را باز کند و وارد خانه یا خودرو شود.

 

کاربردهای NFC در ایران

 

مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، کاربرد NFC در ایران محدود به برخی دستگاه‌های دیجیتال وارداتی و پشتیبانی آنها از این فناوری محدود می‌شود و یکی از گسترده‌ترین و مهمترین زمینه‌های استفاده از این فناوری که همان استفاده از گوشی‌های دارای NFC به جای کارت بانکی و کارت بلیط در سیستم‌های بانکی و حمل و نقل شهری است، هنوز در ایران راه‌اندازی نشده است. البته بسیاری از بانک‌های پیشروی کشور در حال ایجاد و گسترش زیر ساخت‌های مربوطه مانند اپلیکیشن‌های بانکی با پشتیبانی از NFC، سامانه‌های امنیتی و کارتخوان‌ها و دستگاه‌های ATM مجهز به NFC هستند. در سال 1399 بانک مرکزی کشور نوید راه‌اندازی این قابلیت در آینده نزدیک را داد؛ اما در حال حاضر این سیستم کاربردی و مفید در ایران راه‌اندازی نشده و یا اگر شده به صورت آزمایشی و محدود بوده و به صورت فراگیر فعال نشده است تا کاربران بتوانند از این مزیت تکنولوژی NFC در موبایل استفاده کنند.

البته در کشورمان ایران می‌توان از برخی کاربردهای دیگر تکنولوژی NFC در گوشی همراه استفاده کرد. به طور مثال در هنگام اتصال گوشی هوشمند با لوازم صوتی و تصویری دارای NFC، این فناوری شناسایی و جفت‌سازی دو دستگاه را به طرز چشمگیری آسان می‌سازد. همچنین از دیگر کاربردهای فناوری NFC در گوشی موبایل می‌توان به امکان پرینت فایل‌ها و اسناد با چاپگر مجهز به NFC، باز کردن قفل‌های هوشمند، اتصال گوشی به خودرو و کنترل قابلیت‌های آن، استفاده از تگ‌های هوشمند و استفاده از موبایل برای امور تجاری مانند انبارداری، اسکن قیمت اجناس فروشگاه با استفاده از تگ NFC نصب شده بر روی آنها و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

 

مزایا و معایب تکنولوژی NFC

 

از میان مواردی که به عنوان مزیت تکنولوژی NFC در موبایل به شمار می‌روند، می‌توان به طیف وسیع زمینه‌های کاربرد آن از مصارف شخصی و استفاده از تگ‌های هوشمند تا مصارف تجاری مانند سیستم‌های بانکی، مالی، حمل و نقل، سازمان‌ها و شرکت‌ها اشاره کرد. این فناوری از امنیت بیشتری نسبت به فناوری قدیمی‌تر نوارهای مغناطیسی برخوردار است. برای اتصال دو دستگاه در مقایسه با بلوتوث یا Wi-Fi نیازی به جستجو و جفت‌سازی نیست. فناوری NFC نیازی به نرم‌افزار خاصی ندارد و مستقلاً کار می‌کند؛ هر چند توسعه‌دهندگان با طراحی و استفاده از اپلیکیشن‌‌های اختصاصی می‌توانند استفاده‌‌های کاربردی‌ و متنوع‌تری را برای آن به وجود آورند.

تکنولوژی NFC در کنار مزایا و ویژگی‌های مثبت خود، از نواقص و معایبی نیز برخوردار است. برای استفاده از این فناوری دو دستگاه می‌بایست در فاصله نزدیکی از یکدیگر (حدود چند سانتی‌متری) قرار داشته باشند. هر چند این مسأله باعث امنیت بیشتر این قابلیت می‌شود؛ اما از سوی دیگر استفاده از آن را محدود می‌کند. همچنین از دیگر معایب این فناوری می‌توان به سرعت و نرخ انتقال داده پایین آن و هزینه بالای دستگاه‌های مورد نیاز به‌خصوص در سطح تجاری اشاره کرد.

 

 آشنایی با تکنولوژی NFC در گوشی همراه

 

نحوه فعال سازی NFC در گوشی‌های هوشمند

 

در این مطلب به آشنایی با NFC موبایل، طرز کار و انواع کاربرد آن آشنا شدیم. اما چگونه می‌توان این قابلیت را در گوشی موبایل فعال کرد. گفتنی است فعال کردن NFC در گوشی هوشمند کار ساده‌ای است و پیچیدگی خاصی ندارد. در گوشی‌های اندرویدی می‌توان از طریق منوی دسترسی سریع که با پایین کشیدن منوی اعلانات در بالای نمایشگر گوشی پدیدار می‌شود و سپس انتخاب گزینه NFC (در گوشی‌ها و تبلت‌ای دارای این قابلیت) به آن دسترسی پیدا کرد و آن را فعال یا غیر فعال کرد. در گوشی‌‌های آیفون نیز با باز کردن قسمت تنظیمات، سپس رفتن به Control Center (مرکز کنترل) و انتخاب آیکون NFC می‌توان این قابلیت را فعال کرد.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display