جستجو

چگونه کد IMEI گوشی را پیدا کنیم؟

چگونه کد IMEI گوشی را پیدا کنیم؟

کمتر کسی را می‌توان یافت که از گوشی تلفن همراه استفاده کرده باشد و در مورد کد IMEI چیزی نشنیده یا به آن احتیاج پیدا نکرده باشد. متأسفانه مفقود شدن و سرقت گوشی برای کاربران بسیاری اتفاق می‌افتد و کاربر با پیدا کردن شماره سریال گوشی (IMEI number) و اعلام آن به اپراتور‌‌های مخابراتی، نیروهای انتظامی و مراجع قضایی می‌تواند وضعیت گوشی خود را پیگیری کند. با توجه به اهمیت و کاربردی بودن مبحث کد IMEI، ابتدا در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که کد IMEI گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟ و سپس راه‌های یافتن این کد را بررسی خواهیم کرد.

 

کد IMEI چیست؟

کد IMEI (International Mobile Equipment Identity) یا «شناسه جهانی تجهیزات موبایل» در اغلب مواقع یک کد 15 رقمی یکتا و غیر تکراری است. هر گوشی، تبلت، لپتاپ، کارتخوان بانکی با امکان نصب سیم‌کارت یا هر وسیله ارتباطی و مخابراتی سیاری با توجه به مدل آن دارای یک یا دو کد IMEI اختصاصی است (در برخی دستگاه‌های خاص ممکن است بیشتر باشد). کد IMEI به توصیفی دیگر اثر انگشت منحصر به فرد دستگاه است و هر بار این دستگاه به شبکه مخابراتی متصل می‌شود؛ با این کد در شبکه شناسایی خواهد شد. حال پس از بررسی کاربرد کد IMEI، به این مسأله خواهیم پرداخت که چگونه کد imei دستگاه را پیدا کنیم ؟

 

کاربرد IMEI number چیست؟

کاربرد اصلی کد IMEI یافتن و شناسایی گوشی موبایل (یا هر دستگاه دارای IMEI) روی شبکه مخابراتی است. کد IMEI غیر قابل تغییر و در گوشی‌های امروزی غیر قابل دستکاری است و امکان ثبت مالکیت دستگاه به صورت رسمی را فراهم می‌کند. کد IMEI به شرکت‌های مخابراتی، نیروهای انتظامی و مراجع قضایی این امکان را می‌دهد تا گوشی مفقود شده یا سرقت شده را رهگیری کرده، بیابند یا حداقل بر روی شبکه‌های مخابراتی قفل یا مسدود کنند. همچنین کد آی ام ای آی از مولفه‌های اصلی مورد استفاده در طرح رجیستری تلفن همراه نیز محسوب می‌شود. در ادامه این موضوع که چگونه کد imei گوشی را پیدا کنیم ؟

 

پیشنهاد ویژه محصول: گوشی اپل و گوشی سامسونگ در فروشگاه اینترنتی ایکالاتو

 

 

روش های پیداکردن کد IMEI دستگاه

 

پیدا کردن شماره سریال گوشی (IMEI number)

 

پیدا کردن IMEI دستگاه با کد دستوری USSD

یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌های پیدا کردن شماره سریال گوشی (number IMEI) استفاده از کد دستوری USSD بر روی گوشی یا تبلت است. در این روش با شماره‌گیری کد #06#* به راحتی می‌توانید به کد یا کدهای IMEI گوشی خود دسترسی پیدا کنید.

 بیشتر بخوانید: کد تنظیم رنگ گوشی سامسونگ

چگونه کد imei دستگاه را پیدا کنیم

 

پیدا کردن IMEI با تنظیمات گوشی و بخش About Phone

یکی دیگر از راه‌های متداول برای پیدا کردن IMEI دستگاه رفتن به قسمت تنظیمات دستگاه است. در این روش، نحوه پیدا کردن کد IMEI بدین شکل است که می‌بایست ابتدا به قسمت «تنظیمات» (Setting) گوشی بروید و به دنبال بخش (About Phone) بگردید. این بخش اغلب در انتهای قسمت تنظیمات قرار دارد و در آن می‌توانید کد IMEI دستگاه را پیدا کنید. این امکان در گوشی‌ها آیفون اپل نیز وجود دارد و برای یافتن کد IMEI در این گوشی‌ها می‌بایست ابتدا به قسمت «تنظیمات» (Setting)، سپس بخش «درباره» (About) بروید. کد IMEI گوشی در پایین صفحه قابل مشاهده است.

 

شماره سریال و کد

 

پیدا کردن IMEI با چک کردن جعبه دستگاه

در مبحث راهنمای یافتن کد IMEI دستگاه از این پس راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که مناسب گوشی‌های خاموش یا نیازمند تعمیر یا مناسب مواقعی است  که به هر علتی امکان دسترسی به محتویات و تنظیمات گوشی وجود ندارد. یکی از راه‌هایی که می‌توان بدون دسترسی به گوشی از کد IMEI دستگاه اطلاع حاصل کرد، جعبه گوشی است. حتماً می‌دانید بر روی ضلع کناری تمام جعبه‌های گوشی برچسب اطلاعاتی چسبانده شده است که برخی از اطلاعات مهم دستگاه بر روی آن درج شده است. کد IMEI گوشی نیز از جمله اطلاعاتی است که بر روی برچسب گوشی درج شده و قابل دسترسی است.

 

راهنمای یافتن کد IMEI دستگاه

 

پیدا کردن IMEI با سریال حک شده روی بدنه دستگاه

حال اگر گوشی خاموش بوده و امکان روشن کردن یا دسترسی به محتوای آن وجود نداشت و همچنین جعبه گوشی را نیز در اختیار نداشتیم چه می‌توان کرد؟ در این شرایط اگر خود گوشی را در اختیار داشته باشیم هنوز می توان از آن برای پیدا کردن شماره سریال گوشی (number IMEI) استفاده کرد. جالب است بدانید در تمامی گوشی‌ها و تبلت‌ها کد یا کدهای IMEI بر روی بدنه دستگاه نیز درج می‌شود. در اغلب محصولات این مشخصات بر روی قسمت پایینی قاب پشت گوشی حک شده است. همچنین در گوشی‌های قدیمی یا اقتصادی و ارزان‌قیمت که امکان جداسازی باتری در آنها وجود دارد و قاب پشتی دستگاه متحرک و قابل برداشتن است، این مشخصات در صفحه زیر باتری درج شده است.

 بیشتر بخوانید: صفحه نمایش IPS

راهنمای یافتن کد IMEI دستگاه

 

پیدا کردن IMEI با استفاده از itunes برای دستگاه های آیفون

یکی از روش‌هایی که برای پیدا کردن شماره سریال و کد IMEI در اختیار کاربران گوشی آیفون و تبلت‌های آیپد شرکت اپل قرار گرفته است؛ امکان استفاده از نرم‌افزار iTunes این برند بر روی کامپیوتر شخصی است. در این روش حتماً باید نرم‌افزار آیتیونز بر روی کامپیوتر نصب شده باشد. در ابتدا می‌بایست با کابل دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید. در این مرحله اغلب آیتیونز به صورت خودکار باز شده و آیفون یا آیپد شما را شناسایی می‌کند. اگر این اتفاق نیافتاد شما می‌توانید به صورت دستی آن را اجرا و در لیست موجود در آن دستگاه (Device) خود را بیابید و انتخاب کنید. در ادامه منویی باز می‌شود، در آن وارد بخش Summary شوید. در انتها روی گزینه «شماره تلفن» (Phone Number) کلیک کنید تا کد IMEI را مشاهده کنید.

 

برای مشاهده قیمت و خرید گوشی ویکو با ایکالاتو همراه باشید!

 کد IMEI در سامانه همتا

 

پیدا کردن کد IMEI از طریق سامانه همتا

در پایان و به عنوان آخرین گزینه برای مواقعی که به گوشی یا جعبه آن دسترسی نداریم می‌توانیم از سامانه همتا برای پیدا کردن کد IMEI دستگاه استفاه کنیم.در صورتیکه از قبل با استفاده از کد ملی یا شماره تلفن همراه برای فعالسازی گوشی مورد نظر در سامانه همتا ثبت‌نام کرده باشید؛ با مراجعه به سامانه یا اپلیکیشن همتا و ورود به آن در لیست دستگاه‌هایی که رجیستر یا فعالسازی کرده‌اید، می‌توانید اطلاعات گوشی یا کد IMEI دستگاه را مشاهده کنید.

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display