جستجو

نقد و بررسی تخصصی دوربین ریلمی 9 پرو پلاس (Pro 9 Realme)

نقد و بررسی تخصصی دوربین ریلمی 9 پرو پلاس (Pro 9 Realme)

برند ریلمی realme علی‌رغم نوپا بودن (حتی کم سن و سال‌تر از شیائومی) از همان ابتدای تأسیس هدف‌گذاری و تحلیل درستی از بازار و علاقه‌مندی خریداران و کاربران گوشی موبایل داشته است. در همین راستا مدل‌های جذاب و جدید خانواده realme 9 به‌خصوص ریلمی 9 پرو پلاس را می‌توان آخرین تلاش این برند در ارائه یک میان‌رده خوش‌قیمت با مشخصات نزدیک به پرچمدارها دانست. به طور کلی برندهای چینی به نحوی استادانه ترکیبی از طراحی زیبا، مشخصات فنی مناسب و قیمت رقابتی را ارائه می‌کنند و با همین فرمول توانسته‌اند بخش بزرگ و مهمی از بازار گوشی تلفن همراه را تصاحب کنند. در ارتباط با این موضوع می‌توان به خانواده Note گوشی‌های ردمی زیربرند شیائومی اشاره کرد که کمتر برندی می‌تواند در بخش محصولات میان‌رده با مدل‌های عرضه شده در این سری رقابت کند. هر چند برند ریلمی از معدود تولیدکنندگان موبایل است که در بازار پر رونق و شلوغ گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی و زیربرندهای آن را به چالش کشیده و حتی به موفقیت نیز دست پیدا کند.

 

مزایا دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

گوشی realme 9 Pro Plus یکی از بهترین نمونه‌های موفق این برند در میان گوشی‌های میان‌رده بازار محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی تخصصی دوربین ریلمی 9 پرو پلاس (Pro 9 Realme) خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن بیائید کمی با سایر مشخصات فنی  این گوشی آشنا شویم. گوشی 9 پلاس پرو ریلمی مشخصات فنی بسیار جالبی را عرضه می‌کند ولی در این میان دو قابلیت نسبتاً جدید و خلاقانه بیشتر از سایر بخش‌ها خودنمایی می‌کند. اولین ویژگی این گوشی، امکان تغییر رنگ قاب پشتی گوشی realme 9 Pro + است که پیش‌تر آن را در محصولات اوپو Oppo زیر مجموعه موازی ریلمی در هلدینگ BBK ( برند ریلمی و اوپو هر دو از زیربرندهای BBK هستند) دیده بودیم. این ویژگی باعث می‌شود رنگ گوشی ریلمی 9 پرو پلاس در زیر نور آفتاب (فقط زیر نور آفتاب و نه لامپ یا منبع نور دیگر) تغییر کند که در مبحث طراحی، ویژگی بسیار خارق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. قابلیت دیگر ارائه شده در این گوشی، مجهز شدن سنسور اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر به حسگر ضربان‌سنج قلب است. این قابلیت بدون اشغال فضای اضافی و یا نیاز به یک حسگر مجزا اطلاعات مربوط به سنجش تعداد ضربان قلب را جمع‌آوری و در اختیار نرم‌افزارهای ردیابی سلامت و تندرستی و سرویس‌های مربوط به فعالیت‌هایی ورزشی قرار می‌دهد.

مقالات مرتبط: برنامه افزایش حافظه گوشی

البته مشخصات فنی قابل توجه گوشی ریلمی 9 پرو پلاس تنها به این موارد محدود نمی‌شود. در قسمت طراحی علاوه بر خلاقیت ویژگی عوض شدن رنگ قاب در زیر نور خورشید، می‌توان به زیبایی طراحی و وزن سبک و باریک بودن این محصول اشاره کرد. گوشی 9 پرو پلاس ریلمی تنها 7.99 میلی‌متر ضخامت و 182 گرم وزن دارد که تجربه کاربری راحتی را برای آن به ارمغان می‌آورد. نمایشگر این گوشی 6.4 اینچ و از نوع سوپرآمولد است که رنگها را به درستی نمایش می‌دهد و به صورت تخصصی کالیبره گردیده و همچنین با نرخ به‌روزرسانی تصویر 90 هرتزی بسیار روان و نرم کار می‌کند. تراشه مورد استفاده در این گوشی یعنی Dimensity 920 مدیاتک از لیتوگرافی 6 نانومتری بهره می‌برد، حداکثر فرکانس کاری پردازنده مرکزی در آن به 2.5 گیگاهرتز می‌رسد، پردازنده گرافیکی آن Mali-G68 MC4 است و همچنین از شبکه مخابراتی 5G پشتیبانی می‌کند.

گوشی ریلمی 9 Pro Plus از حافظه داخلی تا 128 گیگابایت و تا 8 گیگابایت حافظه رم برخوردار است که با احتساب 5 گیگابایت حافظه رم مجازی (Dynamic RAM Expansion) به 13 گیگابایت می‌رسد. باتری 4500 میلی‌آمپرساعت دستگاه ماندگاری شارژ بسیار خوبی را ارائه می‌دهد که قادر است با پشتیبانی از شارژ سریع 60 وات و PD3.0 تنها در مدت 15 دقیقه 50 درصد و در مدت 44 دقیقه شارژ کامل شود. از دیگر مشخصات فنی این محصول می‌توان به بلوتوث 5.2، Wi-Fi6، اسپیکرهای استریو مجهز به قابلیت Dolby Atmos، اندروید 12 با رابط کاربری realme UI 3.0 و خروجی 3.5 میلی‌متری صدا با گواهینامه صدای Hi-Res اشاره کرد.

 مقایسه گوشی جی پلاس x10 با سامسونگ

بررسی تخصصی کیفیت ضبط ویدئوی دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

بررسی تخصصی کیفیت دوربین realme 9 Pro Plus

در بالا در مورد مشخصات فنی جذاب گوشی ریلمی 9 پرو پلاس صحبت کردیم؛ اما گفتنی است این گوشی بیشتر از هر چیز بر روی دوربین و تجربه عکاسی و فیلمبرداری متمرکز شده است. بر اساس ادعای ریلمی، دوربین گوشی 9 پرو پلاس این برند از نظر کیفیت در حد پرچمداران برندهای مطرح جهان یعنی اپل، سامسونگ و شیائومی ظاهر شده و قدرت دوربین اصلی آن دست کمی از محصولات گران‌قیمت و رده بالای این برندها ندارد. دوربین اصلی این گوشی از ترکیب سه‌گانه سنسور 50 مگاپیکسل عریض، سنسور 5 مگاپیکسل فوق‌عریض و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو تشکیل شده است.

همان‌طور که مشخص است مهمترین حسگر دوربین اصلی گوشی ریلمی 9 پرو پلاس حسگر 50 مگاپیکسلی آن است. مدل این حسگر Sony IMX766 است از اندازه برابر با 1/1.56 اینچ و سایز پیکسل‌ 1.0 میکرومتر برخوردار است. این حسگر به لرزش‌گیر اپتیکال OIS مجهز بوده و از گشودگی دریچه دیافراگم f1.8 بهره می‌برد. تصاویر این سنسور 50 مگاپیکسلی در فرآیند ادغام پیکسل‌ها به یک تصویر خروجی 12.6 مگاپیکسل تبدیل می‌شوند و سایز پیکسل‌ها به 2 میکرومتر می‌رسد. با نگاه به نمونه تصاویر منتشر شده از دوربین اصلی گوشی realme 9 Pro + متوجه می‌شویم استفاده از قابلیت‌هایی چون سنسور قدرتمند سونی، لرزش‌گیر اپتیکال، گشودگی دریچه دیافراگم مناسب و سایز بزرگ سنسور و پیکسل‌ها موجب شده کیفیت تصاویر نهایی گرفته شده توسط آن نزدیک به خروجی تصویر پرچمداران اصلی برندهی مطرح تولیدکننده گوشی موبایل باشد. در حقیقت با توجه به بازه قیمتی این گوشی، حتی اگر کیفیت دوربین آن کاملاً به مدل‌های پرچمدار نرسد و به آنها حتی نزدیک هم شود، این مسأله برگ برنده ریلمی 9 پرو پلاس محسوب می‌شود.

مقایسه چیپست مدیاتک و اسنپدراگون و بررسی تفاوت‌های آن 

 

بررسی تخصصی کیفیت دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

علاوه بر کیفیت بالای تصاویر و ثبت تصاویر با نور مناسب به‌خصوص در هنگام عکاسی و فیلمبرداری در شب، به لطف ISP تراشه جدید مورد استفاده در این گوشی و حسگر با کیفیت سونی قابلیت‌های جذابی به دوربین این محصول اضافه شده که در میان آنها می‌توان به مواردی از جمله زوم 2 برابری سنسور بدون افت کیفیت، حالت فیلمبرداری شب Ultra NightScape و قابلیت نوردهی (اکسپوژر) طولانی هوشمند برای حالت شب که شامل پرتره مسیر نور (Light Trail Portrait) مناسب در ترافیک سنگین، پرتره مسیر نئون (Neon Trail) مناسب برای خودروها و جاده‌ها، نقاشی نور، محو کردن افراد متحرک بدون تغییر سوژه ثابت و همچنین برخی فیلترهای جدید، حذف نویز در عکس‌های با نور پایین و بالا بردن شارپنس جزئیات اشاره کرد.

در مورد سایر سنسورها نیز باید گفت سنسور فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی از نوع Sony IMX 35 با گشودگی دریچه دیافراگم f2.2 است. علیرم اینکه این سنسور از اتوفوکوس بهره نمی‌برد به قابلیت عکاسی در شب و زاویه دید 119 درجه مجهز شده است. سنسر ماکرو دوربین نیز که برای عکاسی از نزدیک و اجسام کوچک کاربرد دارد از نوع OmniVision OV02B با گشودگی دریچه دیافراگم f2.4 و فوکوس آن برای فاصله 4 سانتی‌متری تنظیم شده است. همچنین در قسمت جلو دوربین سلفی گوشی ریلمی 9 پرو پلاس را مشاهده می‌کنیم که از یک سنسور Sony IMX 471 با اندازه 1/3 اینچ، سایز پیکسل 1 میکرومتر و گشودگی دریچه دیافراگم 2.4 اینچ بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی تخصصی دوربین ریلمی 9 پرو پلاس (Pro 9 Realme)

 چگونه تنظیمات رنگ گوشی سامسونگ و پالت رنگی آن را تنظیم کنیم؟ 

بررسی تخصصی کیفیت ضبط ویدئوی دوربین ریلمی ۹ پرو پالس

گوشی ریلمی 9 پرو پلاس قادر است با تمامی سنسورهای دوربین‌های خود بجز سنسور ماکرو فیلمبرداری کند. سنسور اصلی 50 مگاپیکسل عریض دوربین پشت امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K/30fps و 1080p تا سرعت 60fps را فراهم می‌کند؛ اما سنسور فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی به فیلمبرداری با کیفیت 1080p/30fps محدود شده است. قابلیت لرزش‌گیر الکترونیکی EIS هنگام فیلمبرداری در تمامی دوربین‌ها فعال است و همچنین سنسور اصلی به لرزش‌گیر اپتیکال OIS نیز مجهز است. ویدیو‌های ضبط شده با دوربین اصلی این گوشی فوق‌العاده هستند. جزئیات زیادی در ویدیو نمکایش داده می‌شود، نویز به خوبی کنترل شده، محدوده داینامیکی قابل ستایش و صدای ویدیو بسیار عالی است.

 

خرید و قیمت گوشی جی پلاس

 

کاربر قادر است در حین فیلمبرداری از قابلیت زوم 2 برابر استفاده کند؛ هر چند این قابلیت مانند مواقع عکاسی کاملاً بدون افت کیفیت نیست و در حقیقت یک زوم دیجیتال ساده است. همچنین فیلمبرداری در نور کم نیز کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، رنگ و محدوده داینامیکی عالی، نوردهی واقع‌گرایانه و طبیعی است.

 

دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

مزایا دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

-        نوردهی عالی، وضوح تصویر و کیفیت بالای سنسور 50 مگاپیکسلی دوربین اصلی

-        عکاسی و فیلمبرداری در شب با کیفیت خوب

-        کیفیت مناسب دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی

-        زوم 2 برابری در عکاسی بدون افت کیفیت

-        مجهز بودن به هوش مصنوعی

 

 

معایب دوربین ریلمی ۹ پرو پلاس

 

-        عدم توانایی کافی دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسل در فیلمبرداری

-        عدم برخورداری از سنسور تشخیص عمق برای عکاسی بوکه (هر چند بدون آن نیز تصاویر پرتره نسبتاً مناسبی می‌گیرد).

-        وجود کمی نویز در تصاویر دوربین 8 مگاپیکسل

رنگ و رو رفته بودن نسبی رنگها در سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل کمی 

نظر خود را وارد نمایید.
Filters
Sort
display